fredag 8 april 2011

Mental styrka


Styrka är inte bara fysisk. Läser återigen, mest för att repetera, boken Det blir alltid som man tänkt sig. Anledningen till detta är att nästa vecka drar det ihop sig till föreläsning i ämnet, av bokens författare, Olof Röhlander.

Mental styrka är förmågan att kunna kontrollera och påverka sina inre tillstånd, oavsett yttre omständigheter. Vad är det jag tränar på varje dag? Vilka rutiner har jag som formar den jag är och vart är jag på väg? Det är frågor som tas upp i boken.

Rent träningsmässigt kan det i löpningen innebära att jag varje träningspass kör i distanstempo. Det jag då tränar och blir bra på är just att springa i distanstempo, d v s ett behagligt lite lugnare tempo. Och det är väl helt ok, så vida jag inte har för avsikt att förbättra mig. Själv har jag de senaste åren förändrat min träning från just denna lugna löpning i samma tempo varje pass och oftast lika länge, till mer varierad löpning. Typ intervallerna igår och långpasset på helgen.

När det gäller rutiner blir jag påmind om något som jag önskar skulle finnas som en naturlig del av min vardag, nämligen styrketräningen. Jag vill, men jag kommer aldrig till skott. Behöver troligen ögna igenom hela boken för att hitta de rätta verktygen för ett optimalt tänkande. För styrka behövs, både till löpningen och skidåkningen. Att hitta motivationen att införa styrka och få den att bli en vana! Inte lätt, men jag ska göra ännu ett försök.

Jag vet ju varför. Jag vill helt enkelt bli bättre. Snabbare löpare och starkare skidåkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar