torsdag 22 oktober 2015

Stakmaskin och föreläsning

Löpband, cykel, crosstrainer och roddmaskin i all ära. 

Inte förrän efter drygt en minut på cykeln, då jag liksom vaknat och ser mig om i det lilla hotelletgymmet, tar jag in vad som finns, vilken utrustning man har. Det är då jag ser den. Borta i ena hörnet hänger den på väggen. 

En SkiErg! 

Tar nästan för givet att sådan lyx inte är allmän utanför de största gymmen. Jag kliver genast av cykeln och ställer in SkiErgen på Fri stakning. Kör 10 minuter och är sedan rejält uppvärmd. Fortsätter därefter en kvart med mina vanliga övningar.

I detta, efter att ha upptäckt stakmaskinen, fulländade gym, är jag inte ensam. Trots att jag kliver in där redan vid halv sex möter jag en yngre tjej i full gång vid spegeln med vikter. Här är man alltså inte ensam morgontränanare. Fast å andra sidan är jag inte det i Eksjö heller. Bara att på gymmet hemma är medelåldern betydligt, och då menar jag betydligt, högre, tidigt på morgonen. Och det öppnar klockan sex. På hotellets gym kan man vara uppe riktigt tidigt och hinna med ett pass innan dagen tar vid...

Anledningen till mitt korta Stockholmsbesök är gårdagens föreläsning av Jonas Bergqvist och Annika Sjöö. Jonas är min kostrådgivareutbildningslärare (längsta ordet idag) och han har verkligen inte legat på latsidan sedan 2011 då jag gick utbildningen. När jag lyssnar på honom blir sambandet mellan kost och allmänhälsa så tydlig. Det är jättebra och jag får med mig massor av inspiration därifrån. Det och stakmaskinen gör min dag helt enkelt. Så, dags att åka hem.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar