måndag 28 december 2015

Smålänningar i spåret

-Det gå(r) upp och ne(r) hä(r)!
-Ja, backa(r)na ä(r) inte att leka mä.

Dialekten känns igen. Avsaknaden av det uttalade r:et. Smålänningar. På den röda ryggtavlan lyser klubbens namn i stora vita bokstäver: Växjö AIS.

Jag passerar ett helt gäng mitt i backen. Två av dem hänger på mig - och drar förbi! Stakar förbi. Armstarka förstås men i övrigt utan en godkänd teknik :-)

Jag är fortfarande krasslig och även min teknik har sett bättre dagar. Det är svårt att åka med låg puls i dessa spår - eller så åker man som mig, utan direkt fart men med en teknik därefter.

Eftersom jag passerar 90 minuter får jag ändå ihop ett långpass - och det med en medelpuls någonstans över 130. Rätt ok. Frisk luft, lite skidvana och viktig funbeat-tid. Snart är både månaden och året slut vilket innebär ett summerande av dem båda. 

Hur som helst, frisk eller inte, långpass eller vila - fjällen gör underverk. Den rogivande omgivningen stillar sinnet och återhämtningen efter en hektisk höst påskyndas. Här uppe mår man bra - oavsett hälsostatus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar