lördag 3 mars 2012

Vasaloppet - lördagen



Det blir ingen sovmorgon på massevakueringen. Alltid några som börjar skruva på sig tidigt och snart är lysrören i taket tända. På med träningskläder och bort till frukosten. Det är limpor, milda, havregrynsgröt och juice. Som gjort för mig :-)

Under lördagen åker vi till Mångsbodarna. Vad jag minns har det alltid varit fint väder denna dag. Här har vi möjlighet att testa glidet, avsmaka årets blåbärssoppa och äta våfflor. Ett gruppfota vid Mångsbodarna-skylten är obligatoriskt. Det är en fantastisk stämning så här dagen före. Många skidåkare är det som tagit sig till Mångsbodarna. Ett och annat känt ansikte, inte bara från grannklubbarna. Det här är bästa stunden på lördagen enligt mig.

På tillbaka vägen tar vi en sväng förbi tältet igen. Någon ska lämna eller hämta sina skidor, inhandla fler vallor eller bara känna på atmosfären igen.

Tillbaka på Lima skola äter vi lunch. Det brukar serveras någon lättvariant. Inga feta såser utan sky. Inget lokalt eller lagat från grunden. Så billigt som mögligt. Gärna av märket Eldorado. Jag som är van vid riktig mat blir så klart hungrig ganska snart. Men i år ska jag ju ha med lite eget - att förvara, hm, i bussen?

Eftermiddagen är vikt åt vallning. De flesta har fixat glidet hemma. Nu är det fäste som gäller. Förhoppningsvis står vi i solen och vallar. Njuter av en fin dag. Vilar. Laddar. Nio mil i morgon.

Det känns att det är något på gång. Det ligger i luften. Alla förväntningar.

Efter skolmatsalens middag börjar man så smått förbereda för natten. Önskar jag kan sova. Få några timmars sömn innan det är dags att stiga upp igen. Och dit är det ju inte så många timmar nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar