torsdag 4 juli 2013

Skurugatavägen

Samtidigt som övriga i familjen åker ut till Ränneborg och den sista friidrottsträningen på ett tag, rullar jag upp mot Skurugata.

Förbi Skidstugan och mot Stockarydssjön. Fyller på med vätska och tar sats. Hittills bara korta backar. Det är nu det börjar. Bodabacken väntar. Lika jobbig varje gång. Vatten igen uppe på toppen. Det är inte slut än. Snart har jag backen mot Bötteryd framför mig och det är bara att staka på.

Nästa backe som kommer går nedför. Så brant att jag går. Ytterligare i en backe innan Skurugata behöver jag ta av skidorna och gå.

Rullar in i den lilla byn Skurugata och åker förbi de få husen som ligger på båda sidor om vägen. Det är en vacker by med utsikt över sjön och med massor av blommor utmed vägkanten.

Rullar ut ur byn på andra sidan och följer asfaltvägen tills den tar slut - eller mynnar ut i grus. Vänder och rullar hem.

Behöver bara gå en gång på väg tillbaka . I Bodabacken. Efter att ha plogbromsat i halva backen.

Det är en ljummen kväll, varmare än dagen, vindstilla och lugnt med trafik.

Det blir 26 km och nästan två timmar. Bättre än på länge.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar