måndag 31 december 2012

Nyårslöfte

Nyårslöfte och nyårslöfte. I alla fall ett löfte till mig själv att, med början i morgon, rikta in min träning och min blogg mot mer hälsa än elit. Mer hälsomotion än elitmotion. Mer styrka och rörlighet. Mindre av för kroppen slitsam träning.

Åldern är bara en siffra. Men ju högre den blir desto fler skador dyker upp. Fler skador som kommer än som försvinner. Dyker upp igen i annan skepnad eller som innan.

Under loppet av ett par dagar har jag hört två jämnåriga berättat om sina stressfrakturer. Hur undviker man detta? Hur tränar man mer av hälsa än elit?

Det är dessa tankar jag har under dagens första pass, som faktiskt går i linje med mitt resonemang ovan, mer i hälsans tecken. Efter att hela stugan tagit en välbehövlig sovmorgon beger jag mig ut efter god frukost, till skidstadion. Tempot är lugnare och längden kortare än i går. Dessutom väntar en eftermiddag i pisten, vilket mer får ses som en social grej än träning.

Ett mer hälsotränande liv utesluter löpning 5 dagar i veckan även då kroppen är hel, den innehåller stretching och styrka trots brist på tid och undviker hårda, intensiva träningsdagar utan återhämtning.

Vasaloppet då? Om något är det elitmotion i stället för hälsomotion. Men utan Vasaloppet avstannar Skidsverige. För mig är Vasaloppet drivet, själva moroten och energi till min träning. Utan Vasaloppet - eller andra långlopp - försvinner min träningsmotivation. Och utan träning blir det inte ens hälsa.

Därför kommer jag fortsättningsvis sträva mot Vasalopp - eller andra långlopp - men vägen dit, det är där nyårslöftet kommer in.

Häng med 2013 och inspireras till mer hälsosam träning. Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar