söndag 29 mars 2015

Fyllerydsspåren i Växjö

Fylleryds naturreservat. Det är där jag startar dagen, före den gedigna hotellfrukosten. Joggar cirka tio minuter upp till spåret, gör - håll i er, både löpskolning och stegringslopp, före dagens och veckans intervallpass. Bland elljusspåren väljer jag ett som är drygt fyra kilometer. Det passar perfekt till mina 5 - 4 - 3 - 2 - 1-intervaller. Joggar sedan sakta tillbaka och avslutar med att stretcha enligt Urban Tribes filosofi.

Skönt med frisk luft, uppiggande med regnet och härligt att lyckas komma ut trots en timmes mindre sömn i natt.

Och resten av dagen - är vigd åt friidrotten. Friidrottens Hus i Växjö. Känns som om vi var här alldeles nyligen..,




lördag 28 mars 2015

Löparentusiasm

Två dagar med löparentusiaster. I teorin och rent praktiskt har vi gått igenom löpning, rörlighet, styrka, träningslära och träningsupplägg. 

Jag märker tydligt att inte bara glädjen att springa är gemensam. Många har eller har haft känningar av - skador. Mer styrka åt löpare helt enkelt, eftersom konditionen i de flesta fall är bättre än vad musklerna är starka.

Så jag springer vidare, med ännu mer fokus på den träning som bygger upp mina muskler.


fredag 27 mars 2015

Morgonpass på Djurgården

När jag svänger in på Djurgården känns det som om regnet avtar något. Lämnar kullerstenarna på Strandvägen och tar sikte på mjukare underlag. Grusväg längs med vattnet. 
Förutom regnets lätta smattrande, fågelkvitter och min andning är det alldeles tyst. Springer några kilometer till, vänder och tar samma väg tillbaka. Det här är ett bonuspass. Inget som ingår i L-G:s träningsprogram. Det enda i statistik jag registrerar är totaltiden som ska in på funbeat. Inget speciellt tempo, inga intervaller, bara ett njutpass. För att vänja kroppen vid löpning igen, efter en skidvinter nästan helt springfri - och för att en dag inte kan börja på ett bättre sätt, än med ett löppass, oberoende av om det regnar eller inte.



torsdag 26 mars 2015

Resultat eller prestation

I min iver att hitta den rätta formen, balans mellan träning och återhämtning och en mer tydlig målbild, funderar jag på skillnaden mellan resultat och prestation.

För mig med ambitioner något över en vanlig motionär, men ändå inte elitmotionär, kan det vara läge att tänka mer prestation är just resultat. Att vara resultatfokuserad handlar ju om att sätta upp målet svart på vitt: Min önskade tid och placering på nästa års Vasalopp. Men nej, det passar inte. Vad vet jag idag om förhållandena då? Vad vet jag om mina medtävlande?

Fram till nästa års 50-årsdag och den där formen jag letar efter, är det resan mot målet som räknas. Och misslyckas jag tar jag med mig det som värdefulla erfarenheter. Med andra ord är det prestationsfokuserad jag ska vara, i mitt sökande efter en toppform som ska hänga med efter den där födelsedagen.

Så jag fortsätter som jag gjort tidigare. Vågar prova nya saker för att, om det inte fungerar, ta med mig det in i framtiden i en förändrad form. Som att åka till Ramsau, till exempel. Jag inser nu att vi inte kommer att få det antal anmälda vi skulle behöva till påsk. Ändå är jag nästan säker på att vi skulle fylla en buss - om vi hade mer tid på oss. Så, det blir nog inget Ramsau. I år. Jag får helt enkelt träna på ändå. Och satsa mot 2016, vem vet vad som händer då?

För prestation behöver ju inte bara handla om den där träningen. Och målbilden kan ju ändras. Ok, inget Ramsau, vad hittar vi på då istället?

Vilken väg och vilket mål?


onsdag 25 mars 2015

Ramsau

Vill du följa med till Ramsau i september? Missa inte att anmäla dig till Taxi Nyberg tfn 121 00 före påsk! Klicka dig till mer info i högermarginalen!

tisdag 24 mars 2015

100 minuter löpning

Det är med stela ben jag ger mig iväg denna ljuvliga tisdag eftermiddag. Jag har hundra minuters löpning framför mig. Gårdagens cirkelträning och dess träningsvärk kan inte stoppa mig. Dessutom brukar det gå stelt och sakta i början. En slowstarter. Men jag vet att då jag når toppen av Sixtenssonbacken, och stannar för första vätskepåfyllning, har den värsta stelheten försvunnit.

Solen nästan värmen, det är vindstilla och på håll hörs trafiken från Kisavägen, då jag återigen startar igång efter att fyllt på med vatten. Två kurvor, sedan passerar jag nästa hus. Ingen hund som springer ut idag. Det var det ärligt talat inte sist heller, men - en gång kom en hund utspringandes. Och har man som jag erfarenheter av lösspringande hundar då jag tränar, minns jag såklart sådant. Men det är lugnt idag och klättringen uppför fortsätter. Faktiskt ända upp till toppen av Bodabacken, där jag kommer ut.

Sen är det nerför och Skurugatavägen hem. Välkänd terräng, så att säga.

Och 100 minuter. Inte för att jag måste. För att jag vill. Mitt löpprogram skrivet för mig, av L-G Skoog, är mitt mantra just nu. Ett program med målsättning att hålla mig skadefri och som bonus att återfå löpglädjen (och kanske i framtiden få till ett maraton igen...).

Idag finns den där. Glädjen av att springa. Och springa långt. Jag inser att jag saknat detta. Springa är rena terapin. Man springer av sig det som varit och ser fram emot det som kommer och upplever det som är. Just för stunden.

Det är nästan som rena lyckoruset. Och det varar i 100 minuter. Jag känner en enorm tacksamhet att jag kan göra detta. Det är den här känslan och kanske en aningens bättre form, jag söker efter, då jag i januari passerar 50 år. Känslan den finns där och formen - den är på gång.



söndag 22 mars 2015

Glädje

Du hade varit i mål nu om du kört själv, säger han som fyller 14 i dag. Kanske. Men troligtvis inte. Carl och Olof har en hel skidsäsong bakom sig, mer träning och starkare muskler än för ett år sen. Ska jag ha en chans behöver jag ha en rejäl ledning när det kommer till spurtuppgörelse. För där, några 100 meter innan mål, dyker Carl upp igen. Ligger och lurpassar hela passet och avslutar som en Northug i form. Krossar motståndet.

Vi cyklar i Brännemon. Det blir kort och snabbt. Motsatsen till där min kropp är som starkast, långt, länge och långsamt :-)

Känslan är ändå på topp. Det är kul att träna ihop, tempo och prestation är inte så viktigt då. Inga längder, inga tider och som vanligt ingen klocka.

Och den där positiva känslan, den är svårslagen som motivationsfaktor.

Svårslaget är också det tal under gårdagens idrottsgala här i Eksjö, som hölls av Årets Idrottsledare, Anki. En eldsjäl ut i fingerspetsarna. Genast blir det tydligt vad idrotten handlar om. Glädjen. Tack Anki. Det är ju därför vi tränar som vi gör. Det gäller inte bara friidrottsungdomarna, det borde gälla alla.

För det är glädjen vi måste hitta. Om vi vill ha en vardag med regelbunden träning.



söndag 15 mars 2015

Underbart i Ulricehamn

Vårens första långpass genomförs i Ulricehamn, ett stenkast från Lassalyckan, skidspår och dagens sprinttävling. En blå himmel, sol och helt underbar terräng att springa i.


Aktiv vila

Frukostföreläsning i Flisby och sightseeing i Skurugata. Ibland händer det mycket på hemmaplan.

Gårdagen startar i Flisby där Annika och Emma med flera dukat upp en imponerande frukost, helt i min linje :-) Sedan föreläser jag om träning och kost. Frukosten är gudomlig. Och Flisby är en ny bekantskap, har tidigare bara sett skyltar dit, då jag rullskidåkt.

På eftermiddagen gör jag årets första tur uppe vid Skurugata, tillsammans med gamla skidkompisar. Vi gör också ett stopp vid skidstugan, för att kolla in spår och snömängd. Men. Ingen träning idag. Aktiv vila med trevligt sällskap. Inte dumt det heller.





fredag 13 mars 2015

Skejt och styrka

Jag är själv uppe vid skidstugan. Trots att det är superspår och två timmar kvar till Lets dance.

Vilka hjältar - våra spårförvaltare :-)

Och jag vill verkligen passa på, vintern verkar bli kortare än vanligt. Åker två lugna skejtvarv på hela spåret och avslutar med några fartökningar i första backen. Det blir 40 minuter - att addera på de redan genomförda 40 minuterna styrka tidigare under dagen.

Nu laddar jag för morgondagens Flisbytripp :-)



måndag 9 mars 2015

Ramsau 18-27/9

Följer du med till Ramsau?

Med buss tar vi oss ner till träningsparadiset. Efter en natt genom Tyskland är vi framme och under en vecka har vi halvpension på Hotel Timmelbauerhof. Vi åker buss till glaciären på förmiddagen (liftkort tillkommer). Här finns möjlighet att få teknikträning. På eftermiddagen erbjuds ytterligare ett organiserat träningspass. Vill du hellre träna på egen hand eller ta en vilodag, du avgör! Två kvällar blir det föreläsningar. Efter en vecka med vackra vyer, god gemenskap och härlig träning sätter vi oss i bussen igen.
Ledare på resan är jag och Carola Noren från Landsbro. Vi åker bekvämt med Taxi Nyberg. Pris: 6995 kr. Frågor: Mejla mig: cilla.hedin@gmail.com. Vill du anmäla dig? Taxi Nyberg tfn 0381-121 00.
VI BEHÖVER HA DIN ANMÄLAN FÖRE PÅSK!!


lördag 7 mars 2015

Vasaloppshelgen

Jag ska inte åka Vasaloppet i år. På sätt och vis ska jag göra något helt annat. Jag ska på SPA-helg med tjejkompisar. Fint hotell, god mat, behandlingar - en bra bit från vad denna helg brukar innehålla: Hårt underlag, urkass mat och uppgång klockan tre på natten. Ändå dissar jag inte det andra alternativet helt. Vasaloppet är Vasaloppet och nästa år är jag säkert där igen - om jag får någon plats.

Men i år - tar jag det lugnt. Ska sitta bänkad klockan åtta och se starten och sedan följa täten mot mål. Det är en upplevelse det också.

Skidåkning då? Jo, jag startar dagen som jag avslutar gårdagen, med fem varv på konstsnöbanan. Solen är dock borta i dag men spåret är nypistat och i min ensamhet åker jag runt, runt i en timme och verkligen njuter. Lyckan är ett konstsnöspår, så är det.

Om ett år är det dags igen. Ett nytt Vasalopp. Då är jag redo.


fredag 6 mars 2015

Plusgrader, sol och skidåkning

Det är 6 plusgrader då jag vid halv fem anländer till konstsnöbanan. Solen skiner och det är en blå himmel. Regnet från i morse har upphört och molnen har skingrat sig. 
Just kombinationen sol och ett lätt skidpass på en timme, är just vad jag behöver nu. Tröttheten i slutet av veckan, är så när som bortblåst på efter 15 km. D-vitamin och endorfiner. Eller något annat. Piggare är jag i vilket fall.

Gårdagens tempopass i form av klubbmästerskap i skejt, sitter kvar i benen och det är skönt att åka av sig. Njuta i vårvärmen av varje skejttag. Växel två. Växel fyra. Växel tre. Och faktiskt vid de riktigt lätta partierna, växel fem.

Jag möter min klubbkompis. Hon var "bara" 30 sekunder efter mig igår. "Bara" för att hon börjat åka skejt i år. Själv har jag åkt sen det kom, på Gundes tid. Även om jag inte förrän under de senaste åren fått kläm på växlarna, har jag ändå åkt. Imponerande av min klubbkompis i vilket fall. 

Många av mina andra klubbkompisar åkte Tjejvasan förra helgen. Och slog rekord. Så gott som alla. Trots att de blivit ännu ett år äldre. Så jag menar, även jag borde kunna bli bättre - även om det kanske inte känns så. Upplever att alla andra når en nivå högre och jag själv står och trampar på samma plats. Men det kanske inte gör något? Dagens pass var i vilket fall en energihöjare. Allt handlar ju inte om tider, placeringar och personbästa.  




torsdag 5 mars 2015

Föreläsning i Flisby

Lördag den 14 mars ska jag föreläsa i Flisby. Om kost och motion :-) Dessutom bjuds det på en härlig, nyttig frukost till det! Kommer du?

onsdag 4 mars 2015

Kurs Mental Träning

Denna vecka har jag sista tillfället i kursen Mental Träning. Eftersom det varit skid-VM och Johan Olsson är i ropet, passar jag på att berätta om hans och Annas bok om mental träning. Där kan man följa samarbetet mellan Johan och hans mentala coach. Vilka frågor och uppgifter han haft till träffarna och hur dessa fått tankebanorna i en mer positiv och möjlighetsorienterad riktning. 

Ja, vi skulle nog alla må bra av en mental coach eller helt enkelt vara vår egen mentala coach. För nog vet vi många gånger hur vi borde tänka och agera?

För mig är kursen alltid en ljusglimt i tillvaron. En påminnelse om det jag redan vet men som ibland förträngs eller glöms bort.

Mycket kan jag påverka med mina tankar. Så det är bäst att se upp vad man tänker :-)

tisdag 3 mars 2015

15 km i snabbt före

Vi har ett konstsnöspår som heter duga. Det går fortfarande alldeles utmärkt att åka. Men idag är det inte sig likt för att vara en tisdag. Ungdomarna är sex stycken och motionärer som tar sig runt den tre kilometer långa banan, kan räknas på en hand. Det är Vasaloppet som hägrar, förstås. Eller vila efter något av helgens lopp.

En timme i det snabba föret ger ytterligare 15 km. Kan vara bra att ha - inför nästa års Vasalopp, kanske?


måndag 2 mars 2015

Mental Träning

Då är det dags igen. Mental träning - som uppvärmning före kvällens fysiska träning. Det är friidrottarna, denna gång födda 02 och 03, som för andra gången guidas in i den mentala världens enorma möjligheter. 

Dagens mentala pass handlar främst om självbilden och det fysiska passet innehåller styrka och leds av suveräna Hanna :-)