fredag 31 december 2010

Mental träning



Gubbamilen. Lövhult. Äntligen en annan runda än femman och elljusspåret. Har inte på mig Garmin men litar på Nässjö Ski att gubbamilen är just en mil. Det blir två varv och ett pass för själen. Det är otroligt vackert och jag bara måste stanna och fota emellanåt. Kanske därför tiden blir hela 90 minuter. Men vad gör det? Sista passet för året. Det blir ett pass rent mentalt. I mitt inre ser jag nämligen hela året passera. Höjdpunkterna. Jag börjar lista. Precis som på sporten. Årets idrottshändelser. Mina idrottshändelser. Efter många tankar fram och tillbaka plockar jag ut fem höjdpunkter och ett hedersomnämnande. Det är detta jag kommer fram till:

Hedersomnämnande. Alla dessa rullskidpass. Skurugatavägen. I sommarvärme, regn, dimma, höstfärger...you namne it. Dessa pass är som meditation för mig. Hade troligen inte klarat hösten utan dem. 

5. Tjejvasahelgen. Sämsta placeringen på sju år. Men jag lyckas ändå komma in bland de 100. Det är inte själva loppet som gör att det hamnar på listan bland årets fem höjdpunkter. Det är själva helgen. En busslast tjejer från Landsbro, Vetlanda och Eksjö. Boendet, detta år på vandrarhemsstandard på Hotell Kung Gösta. Jämfört med skolsal är detta lyx. Helgens absoluta topp är fikat. Efter avklarat lopp träffas vi på Kaffestugan och avnjuter vasaloppsbakelser och semlor. På lördagkvällen äter vi Tjejvasabuffé, pratar minnen från dagens lopp och får så äntligen, efter tre olika flaskor - in ett vin som är drickbart. 

4. Västgötaloppet. Fyra mil i Ulricehamn. Hamnar på denna plats för placeringens skull. Jag kommer nämligen helt oväntat trea. Får stå på prispallen. Blomstercermoni och pris. Min kompis Gith skriver på facebook att trean är dubbelt så gammal som ettan och tvåan. Jag anar en viss ironi bakom men är ändå fantastiskt nöjd. Fyran är jämngammal med mig och en f d elitåkare.

3. Orsalägret. Det klassiska träningslägret i januari. Drygt 60 personer. Fokus är träning, mat och sömn men vi hinner med att prata och umgås. Mellan passen, under matlagningen och innan vi lägger oss. Skratt. Det är en sådan helg man helst inte går på toa för risken att missa något roligt. Som min kompis Anna säger, bästa helgen på året. Är benägen att hålla med men två andra händelser detta år hamnar i fokus.

2. Vasaloppet. Går egentligen inte att jämföra med Orsalägret. Det är roligt på olika sätt. Men Vasaloppet är Vasaloppet. Känslan att gå i mål slår det mesta. Hela helgen är full av förväntan. Ändå vet vi. Det är som julafton. Man vet lika självklart som Kalle Anka klockan 15 -  på lördag förmiddag är vi i Mångsbodarna och avnjuter nygräddade våfflor. Äter, vallar, äter och försöker sova. Gympasal med snarkande farbröder är inte min favorit. Inte heller att gå upp klockan tre på natten efter alldeles för lite nattsömn. Men att på söndagen staka förbi kyrkan strax innan målgång - det är svårslaget. Hur illa man än sovit. Och hur nervös man än varit. Eller hur mycket man än tränat. Vasaloppet är Vasaloppet.

1. Vasaloppet i Kina. Inte bara loppet på fem mil i 32 minusgrader. Hela denna resa med man och fyra kompisar är helt outstanding detta år. Så annorlunda. Och första långloppet utanför både Sverige och Europa.  Det ger mersmak.

När listan är klar inser jag vilken form jag är i, hur stark jag är och hur roligt detta är. Och jag inser också - såklart - att jag genom att framkalla dessa positiva bilder, är inne på mental träning. Det är så man ska tänka. Lyfta fram det som är bra. Se de bästa "bilderna".

Gott Nytt År på er alla! Nu åker jag till Linköping och våra allra bästa nyårsvänner. Ibland är livet bra härligt.







Den som missar denna dag i skidspåret är en upplevelse fattigare. I alla fall från min sida sett... 








3 kommentarer:

  1. Otroligt vackra vinterbilder Ha en bra nyårsafton

    SvaraRadera
  2. Vilket år! Fantastiskt! Grattis! Och vilken härlig dag i spåret du måste ha haft. Otroligt fina bilder. Gott nytt år på dig!

    SvaraRadera
  3. Spännande och vackra bilder från min hemmateräng. Roligt att du kommer till Nässjö och åker skidor. Det finns plats för ännu flera!
    Kenneth i Nässjö.

    SvaraRadera