lördag 18 december 2010

Skidåkning


Sen förmiddag knäpper jag på mig skidorna. Slipper spåra, eftersom jag inte är så tidig. Fyra minus, lätt snöfall och blåst. Mina förhoppningar är som vanligt höga. Gärna sex varv, men för säkerhetsskull lägger jag in en brasklapp, är nöjd om jag klarar minst fyra. 

På första varvet skrämmer jag två unga skidåkare då jag väldigt tyst skejtar förbi. Kort därefter åker jag om en pappa med dotter. Annars är det tomt i skidspåret. Kanske väljer man att rusa runt på stan en lördag som denna. Handla julklappar, baka, laga mat och pynta? Kanske finns inte alternativet - en härlig skidtur i skogen, långt från den kommersiella julhetsen? Jag tänker på hur bra jag har det. Som har möjlighet att tillbringa några timmar i egna tankar, skidandes runt, runt och fylla på med energi. En dag på stan ger knappast den energin? Eller? 

Snart är första varvet till ända och kanske det räcker med fyra i dag? Men å andra sidan har jag inte åkt på hela vecka. Vad är det som väntar, jo, ett hus i stort behov av julstädning. Och hur roligt är det? Dessutom är det tveksamt om det blir någon längdåkning i morgon eftersom vi planerar att susa nerför Kisabacken då.

På andra varvet ringer mobilen. Har glömt att stänga av den. Eftersom jag ser att det är barnen som ringer, svarar jag. En stund senare ringer det igen. Varför överhuvudtaget vara nåbar i skidspåret? 
På tredje varvet träffar jag min allra bästa skidkompis, Gunilla. Hon och mannen är ute. Tänk att vi aldrig hinner träna ihop, Gunilla och jag? Det får bli i Orsa tänker jag och stakar vidare.

Nästa varv åker jag om en man i en träningsjacka jag daterar till tidigt 80-tal. Funderar genast på om jag kommer att åka i min i dag helt nya ESOK-jacka, på 2040-talet?

I slutet av sista varvet möter jag en man iklädd en hel skiddress. Det är i tjockt material och troligtvis helt i bomull. Det måste vara 70-tal. Genast går tankarna till min nya ESOK-jacka igen. Undrar hur den gör sig i skidspåret på 2050-talet?

Så där går tankarna. Fram och tillbaka. Och snart har jag klarat av sex varv, tre mil. Jag är supernöjd. Dessutom börjar ju dagen med en lätt uppvärmning bestående av 45-minuters löpning. Och detta är inte allt. Snart ska jag nämligen i väg igen.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar