torsdag 31 maj 2012

Materialförvaltare



En tom friidrottsarena möter mig då jag anländer drygt en kvart före träningens start. Efter att smidigt ha trixat mig genom stan, ut till Ränneborg och sen vidare till asfaltsvägen slut och tillbaka, vilket tar exakt 48 minuter, är dagens rullskidpass över. Ett kort pass. Liksom för att balansera lördagens långa tur, den till Tranås.

Hinner knappt börja med smidighetsövningarna förrän ungdomarna intar arenan. Det är höjd, längd, tresteg, spjut, 100 m och stavhopp. En hel del duktiga föräldrar är med och instruerar eller på annat sätt hjälper till i verksamheten. Hur hade det gått utan dem?

Ordförande och tillika dagens huvudtränare är på plats. Sören fotograferar till hemsidan och Malin och jag är materialförvaltare. Material i form av träningskläder. Vi har denna dag helt lämnat banan och engagerar oss till hundra procent på de nyanlända kläderna från no name. Nu finns det funktionströjor, mössor, tights och västar. En liten uppryckning av klubbens klädförråd. Det behövs folk till det med.

Och klädseln är viktig. Det handlar ju inte bara om träning. Syns man inte finns man inte. Och syns man - gäller det att ha rätt grejer :-)

onsdag 30 maj 2012

Skejt och informellt möte


Det är Patrik som håller i träningen. Vi är i Lövhult. Platsen som skulle kunna gå under parollen "Nässjö som bäst". Fem ungdomar, tre representanter från skidsektionen samt en fotograf.

Skejtlektionen innehåller flera balansmoment - allt medan skidsektionen håller ett informellt möte. Väldigt praktiskt och tidseffektivt.

Själv avslutar jag mötet...eller träningen...med att rulla femman ett varv. Därefter är klockan sju och timmen har gått. En mycket trevlig och givande onsdagkväll - igen.

Till hösten hoppas vi att fler hänger på. Och då menar jag både vuxna och barn. Även Vasaloppsåkarna skulle kunna förlägga sin rullskidträning hit. En timmes tempo/intervall är mitt förslag. Vem hänger upp?

Nya mål


Efter gårdagens ungdomsserie i orientering - sprint i Eksjö - bestämmer jag mig. Jag följer med klubben till Mullsjö och Skara i helgen. Det finns restplatser kvar.

Alternativet är....Stockholm. Maraton är bland det jobbigaste och - roligaste i tävlingsväg. Det tar emot. Men med två pass på sammanlagt 13 km efter vadskadan i mars är det lika bra att ställa in siktet på något annat än helgens stora händelse, Stockholm Marathon.

Avresan på lördag är först klockan 13 och det öppnar ju upp för möjligheten att köra ett rullskidpass innan. Någon orientering med eventuella snabba rusher vågar jag mig inte på. Håller nu vaden på att bli bra så vilar jag från fartökningar ett tag till.

Vad som behövs nu är nya mål och nya utmaningar.

Vad nu det skulle vara?

måndag 28 maj 2012

Nya mössor


Lagom till värmeböljan är över har vi ett paket att hämta ut. Det är våra nya mössor. Säkert blir de användbara redan i veckan. Tyvärr finns inga handskar kvar i lager. Det är ju ändå sommarsäsongen som väntar...I dag hade vi dock kunnat haft både mössa och handskar i kylan på Ränneborg. Kanske inte de tränande ungdomarna, men vi vid sidan av banan.

söndag 27 maj 2012

Funktionell träning


Är med min kompis Pernilla på ett kanonpass. Vi parkerar bilen vid skidstugan och går/springer bort till Högefällebacken. Med oss har vi våra BungyPump-stavar, det vill säga stavar med 4 kg motstånd.

Jag hänger på Pernilla som gör detta ofta. Springer med stavarna halva backen, lägger stavarna, pustar ut och tar fram lämpliga stenar. Sista halvan är det styrkeövningar med stenar. Uppe på toppen byter vi ut de två stenarna mot en tyngre, med vilken vi gör övningar ner till stavarna. Där lägger vi i från oss stenen och tar stavarna igen. Joggar ner och sen samma sak igen. Åtta varv.

Styrka, snabbhet, kondition och glädje. Funktionell träning. Den varma sommardagen är alldeles lagom där i skuggan i backen.

Det kommer alldeles säkert bli fler inlägg om denna typ av träning. Ett eget utegym finns ju där i naturen, hur lättillgängligt som helst.

lördag 26 maj 2012

Långpass rullskidor


Det är inte frågan om någon sovmorgon denna lördag...heller.

Laganda


Här är nästan hela P11laget. Det är bara Johan som saknas. Killarna gör en kanoninsats och blir tvåa denna dag.



Övriga lag gör också fina insatser. Flera personliga rekord sätts, solen skiner och lagandan är på topp. Vi summerar en bra dag och fortsätter träna inför nästa Lag Ungdoms DM.

Mot Tranås


I dag väntar två stora utmaningar.

fredag 25 maj 2012

Eksjö Stadslopp 2012


Det är mycket friidrott just nu. Träning inför Lag DM i Tranås i morgon och givetvis kvällens stora händelse - Eksjö Stadslopp, arrangerat av Eksjö Södra. Resultat Eksjö Stadslopp2012.


Många ideella krafter är det som går åt. Själv ska jag vara flaggvakt. Stor artikel i tidningen i dag vittnar om tävlingens storlek. Tävlingsledare Roger tror på drygt 1000 deltagare.

Efter gårdagens friidrott testar jag ett löppass till. Det blir 7 km med några stopp och vaden känns fortfarande ok. Det är en underbar känsla. Nu blir det löpvila till på söndag. I morgon blir det ett pass utöver det vanliga...

torsdag 24 maj 2012

tisdag 22 maj 2012

Inför Lag UDM


Nu är det nedräkning till Lag UDM i Tranås. På lördag gäller det igen. P och F 11- och 13-årsklasserna. Under måndagen är det finslipning av stafettväxlingar.

För egen del får jag ett sent träningspass. Bättre än på mycket länge. Malin och jag är ute och springer. Hela 6 km inklusive kortare gåpartier. Men det känns ok i den ljumma luften och det vackra vårlandskapet. Hoppas hoppas bristningen är läkt. Bara den inbitna löparen förstår min längtan...efter ett alldeles för långt löpuppehåll.

lördag 19 maj 2012

På gång igen


Lördagen toppas med en timmes rullskidåkning. Bättre än så blir det inte. Det är en härlig tur med undantag av att jag i den mjuka asfalten någonstans genom Rydal blir av med högra stavspetsen. Lustigt nog tappade jag den vänstra spetsen i somras på nästan samma ställe. Åker sista 20 minuterna med den spetslösa staven i den mjuka vägkanten. Vänder i Seglora och blir snart upphämtad.

Nu är jag på gång igen.


Att längta


Högländerna. Men inte i Småland. Under veckan som passerat är det annat som gäller.

Söndag eftermiddag stänger jag av mobilen...poff. Facebook...poff. Förbindelsen med Sverige försvinner med ett knapptryck.

Platsen jag åker till förtjänas att upplevas på egen hand. Utan facebookuppdateringar, mejl och sms.

Det är tid för eftertanke, reflektion och rekreation jag söker. Det är det jag får.

Efter en snabb sammanfattning av de innehållsrika dagarna kan jag bara konstatera att det är dagar att minnas, dagar som ger energi och glädje.

Energi och glädje att ta med till den vardag som väntar.

En vardag som faktiskt kan upplevas annorlunda efter lite distans till den.

Nu är det träning som gäller igen. En träningsfri vecka gör ju längtan så mycket större...

torsdag 17 maj 2012

Diagonal och stakning på rullskidor



Jag åker nästan aldrig diagonal på rullskidor. Det beror på att jag är Vasaloppsåkare och behöver verkligen träna på att staka.

onsdag 16 maj 2012

Rullskidans historik


Det känns verkligen som om rullskidåkningen har ökat i popularitet. Men hur länge har vi åkt rullskidor?

tisdag 15 maj 2012

Mer om rullskidåkning


Rullskidåkningen är bra inte bara för elitskidåkare och elitmotionärer :-) Även för "vanliga" motionärer är det ett perfekt komplement till vanlig längskidåkning. Rullandet ger ju en mycket effektiv styrketräning för hela överkroppen samtidigt som konditionen förbättras.

söndag 13 maj 2012

Varför rullskidåkning?


Det är många denna vår som frågat mig om rullskidträning. Framför allt de som varit intresserade av att börja. Men det finns även de som frågat: Varför rullskidåkning? Kanske syftar de på att det är långt kvar till vintern?

lördag 12 maj 2012

En varm dusch


Det regnar när jag ger mig ut denna förmiddag. Redan innan jag är utanför stadsgränsen känns det som om pjäxorna är fyllda av vatten. 

torsdag 10 maj 2012

Intervallträning

Jag saknar mina intervallpass. Det går fort och känslan av att ta ut sig är härlig. Men med en skadad vad är det stopp för all löpning.

onsdag 9 maj 2012

Ungdomstränare



Ansvarig rullskidtränare har förhinder men lämnar program för kvällen till oss. Det är jag och klubbkompisen Fredrik som får rycka in. Tre yngre och en äldre ungdom. Utan stavar, med stavar, backe upp, backe ner och lite fartlek. En timme går fort.

Egen träning? Kanske i morgon.

tisdag 8 maj 2012

En helt vanlig tisdag....


Faktum är att en dag blir inte bättre än på vilket sätt man väljer att tänka om den och det man upplever.

måndag 7 maj 2012

Styrka och smidighet


Punkteringen på racern är inte lagad och löpning är fortfarande uteslutet. Med andra ord återstår bara rullskidåkning som uppvärmning. Det blir 45 minuter innan jag tar mig an styrketräningsprogrammet följt av stretchingen.

söndag 6 maj 2012

Föreningsliv


Det är träningsdag för ungdomarna. 

På skidtinget pratar vi om vikten av att behålla de aktiva som ledare. Denna dag är Filip, Abbe och Storm med. Det är klubbens duktiga juniorer och senior. Bara genom sin närvaro har träningsdagen blivit en nivå högre. Det är så man ska ta tillvara på de "äldre". De inspirerar de yngre och vem vet - kanske kan de tänka sig en ledarkarriär efter sin aktiva tid?

lördag 5 maj 2012

Junespelen 2012


Årets Junespel slutar med en femteplats för Eksjö Södra. Av 25 stycken klubbar är det ett jättebra resultat. Härligt kämpat alla!

Det är IKHP som står värd för tävlingarna som genomförs på Råslätts IP i Jönköping. Dagen är minst sagt kall och blåsig.

Morgondagen fortsätter med träningsdag ute på Ränneborg, med start klockan 13. Häcklöpning, stav mm. Det kan bli en riktig höjdardag.




fredag 4 maj 2012

Götalandsting




För andra året i rad är det för mig dags för Götalandsting. Bengtsfors. Dalsland. Planer inför kommande säsong. Bakåtblick på årets vinter. Skidfolk från hela Götaland.

För dig som är hemma och sugen på att baka: Här är ett recept för ännu ett fredagsmys.

torsdag 3 maj 2012

Torpön, Oskar Svärd och fystränaren


Helt oväntat blir det Torpön i dag. Inte med rullskidor. Inte med cykel. I det vackra vädret åker jag på en pråm från Hätte till Torpön. Ombord har vi möte. Sällan har kreativiteten, inspirationen och motivationen varit så påtaglig. Miljön och umgänget påverkar, givetvis. Härliga människor som alla arbetar med friskvård.

Lunchen på öns enda restaurang smakar kanon. Det är laxtallriken och den är svår att misslyckas med.

onsdag 2 maj 2012

Ungdomsträning rullskidor


I dag är det rullskidåkning för ungdomarna (dock inte de tre "ungdomarna" till höger på bild...). Träningen är förlagd till skidparadiset Lövhult. Klassisk teknik denna gång. De börjar med skidåkning utan stavar. Sedan med en stav. Det är tränare Patrik som ger instruktioner och de fortsätter att köra med stavar. Avslutningsvis ger de sig uppför första långa backen och ner ett par gånger. Därefter har en timme förflutit och vi packar ihop skidor, stavar och hjälmar.

Nästa vecka kör vi igen.



Rullskidåkning är perfekt träning även för dessa åldrar. Balans, styrka och kondition. Bra komplement till all idrott.

Vårfulness


Tillbaka till vårtalet. Det handlade om hur många vårar vi egentligen får uppleva? Den svindlande farten som tar överhand och hur vi i tanken är i den situation som stressar oss eller har stressat oss. Vad hinner vi och vad är viktigt i våra liv?

Med tanke på att jag tidigare har skrivit om Skifulness här på bloggen kom jag på att Vårfulness kunde passa som ett bra ord och ett nytt begrepp på vårtalet. Ett ord som skulle kunna innebära att vi lyssnar på vårfåglarna, att vi upplever grönskan och att vi tar oss tid att dofta på vårblommorna. Att vi känner våren helt enkelt. Ett försök att stoppa våra tankar om kommande eller redan avklarade händelser. Att vi stannar upp och njuter.

Ungefär så. Cirka fem minuter i rampljuset. Det är inte varje dag man får uppleva det. Med den publiken.

tisdag 1 maj 2012

Ränneborg och Skurugatavägen


Ledig dag. Sol. Träning.

Vid dagens första besöket på Ränneborg är det oroväckande många bilar på parkeringen. Fotbollsmatch. Vi gör ett försök till två timmar senare och intar då en ganska tom friidrottsarena. Men familjen Larsson är där. Och vi. På dagens program står spjut och längd. Till helgen väntar Junespelen i Jönköping och visst vill man komma väl förberedd.

Själv agerar jag krattare. Och i viss mån längdhoppsmätare. Inga exakta resultat. Det blir det däremot på lördag. Vi får en dryg timme i fint vårväder innan vi vänder hemåt igen.

Dagens träningspass för egen del är inte helt oväntat ett rullskidpass. Den som gissar på Skurugatavägen har helt rätt. I dag använder jag den av sonen rekommenderade löpappen där jag mäter sträckan upp till asfaltvägens slut. Det blir exakt 13.6 km och tar knappt en timme. Vänder och åker cirka 4.5 km till innan jag blir hämtad.

Det är välinvesterade 80 minuter. Ett bra träningspass och som vanligt en fin upplevelse. I dag ser jag de vackra vitsipporna i dikena, känner värmen från solen och i Bodabacken hör jag vattnet som porlar i bäcken på vänster sida. Det känns som en tisdag utöver det vanliga. För första gången på länge är jag verkligen törstig då jag äntligen når krönet av Bodabacken. Stannar och pustar några sekunder innan jag dricker. Pulsen är hög och jag vet att det är detta som ger resultat. Njuter av vätskan, utsikten och ansträngningen. Sen åker jag vidare. Nästa backe väntar.

Borde inte fler tisdagar vara så här?