torsdag 3 maj 2012

Torpön, Oskar Svärd och fystränaren


Helt oväntat blir det Torpön i dag. Inte med rullskidor. Inte med cykel. I det vackra vädret åker jag på en pråm från Hätte till Torpön. Ombord har vi möte. Sällan har kreativiteten, inspirationen och motivationen varit så påtaglig. Miljön och umgänget påverkar, givetvis. Härliga människor som alla arbetar med friskvård.

Lunchen på öns enda restaurang smakar kanon. Det är laxtallriken och den är svår att misslyckas med.


Sjöresan tillbaka bjuder på ännu mer värme och lika mycket sol. Utsikten är bästa tänkbara och visst skulle det vara härligt att bo i något av de sjönära husen med utsikt över Sommen.

Tiden går fort när man har trevligt. Snart är jag hemma igen och full av härlig inspiration byter jag om till träningskläder. Det är dags för ännu ett - rullskidpass.

Egentligen skulle jag kunna länka till mitt senaste träningspass, för detta är nästan det samma. I alla fall är det rullskidor och Skurugatavägen. Men denna gång har jag ingen hämtning utan får vända, vilket jag gör efter sista uppförsbacken innan Skurugata. Strax innan jag vänder hör jag någon längre bak som stakar. Blickar  hastigt bakåt och en bit ner tycker jag mig se min unga klubbkompis Erik som jag vet brukar åka just här. Väl uppe vänder jag och hälsar glatt samtidigt som jag upptäcker att rullskidåkaren är ingen mindre än Oskar Svärd. Tänk att gå från känslan att snart bli omåkt av en 14-åring till att hålla undan hela backen för en Vasaloppsvinnare. Det är skillnad det! Oskar åker vidare till asfaltsvägens slut och jag stakar hemåt.

Tar mig an styrke- och smidighetsprogrammet. Det är inte alla som har en egen fystränare, men jag har. Hon bor i Lidköping och har full koll på hur man får en osmidig och klen skidåkare att bli smidig och stark. Eller hur, Catti :-) Nu är det bäst att följa anvisningarna. Med start i dag alltså. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar