torsdag 17 maj 2012

Diagonal och stakning på rullskidor



Jag åker nästan aldrig diagonal på rullskidor. Det beror på att jag är Vasaloppsåkare och behöver verkligen träna på att staka.
I grund och botten är jag en typisk diagonalåkare med allt för klena armar. Just därför tycker jag mig behöva stakträningen. Dessutom är det inte helt lätt att diagonala på rullskidor. Man har alltid perfekt fäste och rullskidorna är ju kortare än längdskidorna, varför tekniken inte blir riktigt den samma som på snö. Men ska man diagonalträna är det bäst att göra det i ett längre motlut.

Stakning på rullskidor är mer lämpligt. Samma teknik som på längdskidor. Det är det vanliga - fram med höften och sedan använda kroppsvikten för att få kraft. I "huggrörelsen" (då man alltså fäller överkroppen framåt) ska man spänna magen och hålla emot så att kraften inte åker bakåt. Slappna av i händer och armar så att magen får göra jobbet.

Stakning med frånskjut innebär att man kickar bak ena benet när armarna pendlar framåt. Här är balans och timing väldigt viktigt. Stakning med frånskjut gör ju att man får upp farten lite mer. Själv tycker jag att vanlig stakning går alldeles för sakta. Men försöker ändå att bitvis bara staka. Bra styrketräning är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar