torsdag 28 februari 2013

Uppladdning

En vecka med längd och slalom och en veckas vila. Det är min uppladdning träningsmässigt.

Du som brukar läsa här vet att jag, när det gäller kosten, inte kolhydratuppladdar. Jag äter som vanligt, vilket troligen innebär mindre kolhydrater än de flesta. Försöker dock äta lite mer de sista dagarna. Och uppe i Sälen har jag ingen specialkost - äter med andra ord som alla andra då (nästan). Vet så klart att det inte är det optimala men jag har inte tillgång till eget kök och vill heller inte ha med egen matsäck för hela helgen.

Tar extra eneridryck så här dagarna före loppet. Ingen traditionell givetvis - min innehåller alger, vitaminer och mineraler :-) För att fylla på med näringsämnen och förhoppningsvis avvisa de baciller som ständigt finns i vår närhet.

Jag är redan nervös. Men det ingår. Resan i morgon är något jag ser fram emot. Hur det än går är det alltid något speciellt med denna helg. Massor av människor på väg mot samma mål, oavsett bakgrund.

Vi siktar mot Mora. Uppladdning, vallning och så de nio milen.



lördag 23 februari 2013

Träning med fotostopp

I något lugnare tempo än mina kompisar som i dag genomför årets Tjejvasa, kör jag sista passet i denna vackra omgivning. Det blir ett långpass med måånga fotostopp :-)







fredag 22 februari 2013

Ovan molnen

En dag av aktiv vila. Hög höjd. Fin skidåkning. God mat. Härligt sällskap. Ovan molnen.









torsdag 21 februari 2013

Ännu en skiddag

Det är tredje gången jag ser dig nu, säger en mötande skidåkare, och fortsätter: Är du med i landslaget? Den svenska flaggan på min mössa är dock det närmaste landslaget jag kommer :-) Men en komplimang är det ju och jag bär med mig den resten av dagen :-)

Den svenska 70-åriga skiddamen och jag befinner oss på cirka 1670 meter över havet och vi konstaterar båda två att det blir flåsigare än vanligt.

1-15-vallan fäster perfekt i nysnön. Trots moln och avsaknad av sol och blå himmel är det fina spår. Delar skiddagen i två delar. Före och efter fika.

Avslutar med lunch efter avverkade fyra mil. Sen lämnar skidbussen Zillertal Arena. Jag och alla slalomfantaster är nöjda. Ännu en härlig skiddag.

tisdag 19 februari 2013

De allra bästa förutsättningar

Det är backar jag vill ha - och backar är det jag får, då jag i dag tar längdskidorna med till Zillertal Arena. I går skidade jag runt i det här enorma systemet med slalomskidor på fötterna. Upptäckter då att det finns fina längdspår i området.

Åker fem varv på den dryga fem kilometer långa banan. Första halvan upp i riktning mot Hockkrimml och sedan tillbaka.

Tar en kaffepaus med chaufför Peo innan pass två tar vid. Har som mål att tillryggalägga fyra mil sammanlagt. Det blir bättre än så - nästan fem mil :-)

Med 1-20 under skidorna, vilket ger perfekt fäste, hårda fina spår, sol från en klarblå himmel och vidunderlig omgivning - är det inte så svårt att få till en femmil. Dessa förutsättningar borde man ha oftare :-)







söndag 17 februari 2013

En av vinterns bästa skiddagar

Mina skidor - med alla tävlingsklistermärken - ger respekt. Då jag frågar efter skidspår räcker det med en snabb blick på skidorna och de föreslår den lite mer kuperade rundan. "Den andra är alldeles för flack," säger de och kollar igen på skidorna. Med så många skidmärkningar måste man ju vara proffs - eller inte köpt nya på många år.

Nu är denna runda också utan några större höjdskillnader, dock inte helt platt. Men det är kalasfina spår, otroligt vacker omgivning och gästvänliga människor som alla hälsar glatt. Det blir drygt tre mil och därtill ett kort nedjoggningspass i eftermiddagssolen.

En av vinterns absolut bästa skiddagar. Så långt. Det är en dag i morgon också. Även om den är vikt för slalom
- kanske det blir tid över. För ännu ett längdpass bland vykortsvackra berg.





lördag 16 februari 2013

För välbefinnandet

Rent fysiskt ger det inte mycket men för det mentala välbefinnandet är det a och o denna morgon. Ger mig i väg redan 5.30. Jag vet, lördag morgon :-) 10 minuters uppvärmning följt av drygt 10 minuters intervaller - fem snabba lampor, gå en - samt några minuters lugn löpning. Sammanlagt 25 minuter.

Snart väntar nästan ett dygn i buss. Sen blir det längre pass, mer snö och mycket skidåkning :-)

torsdag 14 februari 2013

Stakning

Olof och jag stakar oss runt två varv på Hunsnäsen. Inklusive banvallen fram och tillbaka blir det nästan en mil. Rena styketräningen.

Helt klart föredrar jag backar. Men det är en fin kväll och vacker runda där man ser alla strandnära hus på nära avstånd.

Vi tar backarna en annan gång.



onsdag 13 februari 2013

Löppass och styrka

Två vilodagar efter helgens tävling känner jag mig ok. Denna veckas snabbare återhämtning kan bero på gårdagens naprapatbehandling. Den sneda ryggen är korrigerad och det känns bättre än på länge.

Löppasset består av nästan sex kilometer i mjuk snö. Och ingen känning i vaden :-)

Kvällens styrkepass genomförs hemma. Det tar 20 minuter.

måndag 11 februari 2013

Kan hon, kan jag

Tänk vad en tävling kan göra. Så här dagen efter Lövhultsloppet känns det fortfarande i hela kroppen. Det är dessa pass som behövs inför Vasaloppet. Hårt tempo, rätt och slätt.

Jag åkte i går på så fort jag kunde. Låg näst intill max stora delar av loppet. Och blir ändå slagen av segraren med drygt tio minuter. Tänkte i min enfald att det var en betydligt yngre skidåkare :-) Sökte så på nätet och hittade en något förvånande fakta: Ett år yngre än mig! Med andra ord inte ung alls. Dessutom bor hon i Blekinge- och hur mycket snö har de? Hon hade också med sina 5.20 hela 18 minuter bättre tid än mig på förra årets Vasalopp.

Detta inger hopp! Kan hon, kan jag. Får sikta på att bli bättre, helt enkelt. Även jag. Kanske ett vettigt träningsprogram inför nästa säsong?

Men för den skull inte glömma mitt hälsoår. Att träna så att kroppen håller. Framför allt få ordning på ryggen, som inte alls är så bra för närvarande.

10 minuter snabbare. På 4 mil. Imponerande.

söndag 10 februari 2013

Lövhultsloppet 2013

Så var det dags igen. För ett rejält träningspass. Inget entimmespass med paus. Så som många träningspass ser ut... Just därför är det bra med en tävling - för då är det fullt ös som gäller.

Nässjö Ski har ordnat med bra spår för oss 450 skidfantaster som vill genomföra årets Lövhultslopp.

Två timmar och tjugosex minuter. Sex varv på den bitvis tuffa 6,2 km-banan.

En tjej från Ronneby är långt före mig. Men tvåa blir jag. I klass D 21. 40 km. Motionsklass. Det finns ingen tävlingsklass. Men vad gör det? Det räcker med nummerlappen.

Totalt slut. En härlig känsla :-)

fredag 8 februari 2013

Fredagsträning

Hade det inte varit för sonen hade det inte blivit någon träning i dag. Fredag eftermiddag, lagom trött, blåst, snöfall och några minus.

Men vi kommer i väg till Lövhult. Det blir backintervaller med olika längd, Olof något kortare. Ett roligt pass som är över på knappt en timme.

Bra mycket piggare. Det är resultatet av ett träningspass. Även en fredag.

torsdag 7 februari 2013

Klubbmästerskap

Efter fyra träningsfria dagar har jag vilat mig i form till årets stora kortdistanstävling, klubbmästerskapen.

Får hårt motstånd av Susanna som inte alls är långt efter och hade tävlingen innefattat högst fart nedför hade Anna vunnit :-)

Det bli kort och snabbt. Sådana pass behöver man också.

...och Kenneth: Vi syns till helgen :-)

tisdag 5 februari 2013

Folkhälsopriset 2012


Jag har suttit med i juryn för Idrottsgalan i Eksjö. För några veckor sedan ringde vi i juryn upp de nominerade och berättade den trevliga nyheten för dem. Döm då av min förvåning när en dam från Landstinget i Jönköping någon vecka senare ringer upp mig och meddelar att jag är en av sju nominerade till årets Folkhälsopris i Jönköpings län. Och du har vunnit, säger hon sedan :-)

Så i dag är jag på Landstingets fullmäktigemöte i Jönköping där de avslutar med att dela ut detta pris.

En enorm ära.

Blommor.

Fint diplom.

...och 10 000 kronor :-)

Tack!

söndag 3 februari 2013

Eksjö Idrottsgala 2013

Inte underligt alls att Eksjö blir först i Småland med en egen idrottsgala. I kommunen finns 44 föreningar och engagemanget är stort.

Hade det inte varit för föreningslivet, när jag flyttade hit för snart 13 år sedan, hade jag med all sannolikhet inte bott här i dag.

Med Olsbergs arena, artister, prisutdelare, pristagare och proffsiga "programledare" blir det en riktig höjdarkväll.

En alldeles egen Idrottsgala. Det är inte illa det.

Mål och motivation

Läs om mål och motivation här!

lördag 2 februari 2013

Huskvarna Ski Marathon 2013

Det är 20 varv på en bana som passar mig perfekt, med undantag av de otäcka backkurvorna nedför, vilka blir isigare och isigare för varje varv.

20 varv :-)

Ett varv på denna konstsnöbana innebär tre tuffa backar uppför och så otäckingarna ner...

Inte alls en Vasaloppsbana med platt banprofil och bara stakning. Jag gillar backar, uppför. Speciellt om jag har bra fäste vilket jag har i dag. Vallat efter tävlingshemsidans rekommendationer. Har dock inget fluor på glidet. Den lyxen sparar jag till en annan gång.

Men det går fort ändå. Trots skidor utan fluor. Tiden på de fyra milen blir 2.29. "Nu varvar tjejen i D21 igen" säger speakern ett antal gånger. Det låter bra tycker jag. Tjejen. Tävlandes i D21. Med en gång känner jag mig minst 20 år yngre.

Jag vinner min klass. Och kommer samtidigt sist. Jag är ensam i klassen. Ett antal damer ställde dock upp. Men i motionsklass. De kanske inte kände sig som 21?

En riktig genomkörare är vad det är. Ärligt talat är jag helt slut nu. Undrar hur jag ska orka kvällens Idrottsgala? Den stora Idrottsfest som jag kommer att rapportera om i morgon :-)

fredag 1 februari 2013