tisdag 28 december 2010

Gnistrande snö




Det är verkligen gnistrande snö ute. Man ser att det är kallt. Själv klär jag mig varmt från topp till tå, från rånarluva, öronlappar till ullsockar, pjäxskydd och dubbla handskar. När jag sätter mig i bilen ser jag till min förvåning att det b a r a är minus 11.5 grader. Det är ju ingenting. Drar mig till minnes. Snart exakt ett år sen. Jag åker det Kinesiska Vasaloppet. Det är fem mil och minus 32 grader. Så vad är då 20 minus som i går och 11.5 som i dag? Ibland klagar man över lite.

Eftersom mannen ska tillbaka till jobbet - och således behöver bilen - blir det bara en timme. Hinner på den tiden avverka fyra varv på elljusspåret. Det blir exakt 15.1 km.

Skönt att åka skidor igen. För det är synd att vila för många dagar när man har dessa förutsättningar. Påminner mig om att det i morgon är exakt fyra veckor innan avfärd. Till Italien.

I går, i kylan, satt jag framför datorn, bredvid kaminen, och tittade på Marcialonga på nätet. Såg Oskar Svärd staka uppför sista backen.

Snart, snart är jag också där. Inte samma tempo men ett engagemang och intresse som kanske liknar elitens. Jag gör det nog mer för nöjes skull. Och för att hålla mig i form. Och vem behöver inte förgylla vardagen med något trevligt?



2 kommentarer:

  1. HUr långt är Skidspåret i Gistad ? (elljusslingan) Min fru har kört det nån gång och tränar inför tjejvasan. Vi bor i örtomta och detta spår verkar vara det närmaste för oss. eller vet du om något mer här ute, eller är det linköping som gäller sedan?
    MVH Jonas

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas!

    Jag tror bara den är 1.5 km. I Linghem tror jag inte det är uppkört. Det är nog Linköping som gäller. På golfbanan har de uppkört och i Hackefors brukar det vara bra spår - där är det ju lite backar också.

    Vad kul med Tjejvasan. Jag tror att Linköpings Skidklubb brukar ordna buss upp. De har kanske organiserade träningar.

    /Cilla

    SvaraRadera