torsdag 26 mars 2015

Resultat eller prestation

I min iver att hitta den rätta formen, balans mellan träning och återhämtning och en mer tydlig målbild, funderar jag på skillnaden mellan resultat och prestation.

För mig med ambitioner något över en vanlig motionär, men ändå inte elitmotionär, kan det vara läge att tänka mer prestation är just resultat. Att vara resultatfokuserad handlar ju om att sätta upp målet svart på vitt: Min önskade tid och placering på nästa års Vasalopp. Men nej, det passar inte. Vad vet jag idag om förhållandena då? Vad vet jag om mina medtävlande?

Fram till nästa års 50-årsdag och den där formen jag letar efter, är det resan mot målet som räknas. Och misslyckas jag tar jag med mig det som värdefulla erfarenheter. Med andra ord är det prestationsfokuserad jag ska vara, i mitt sökande efter en toppform som ska hänga med efter den där födelsedagen.

Så jag fortsätter som jag gjort tidigare. Vågar prova nya saker för att, om det inte fungerar, ta med mig det in i framtiden i en förändrad form. Som att åka till Ramsau, till exempel. Jag inser nu att vi inte kommer att få det antal anmälda vi skulle behöva till påsk. Ändå är jag nästan säker på att vi skulle fylla en buss - om vi hade mer tid på oss. Så, det blir nog inget Ramsau. I år. Jag får helt enkelt träna på ändå. Och satsa mot 2016, vem vet vad som händer då?

För prestation behöver ju inte bara handla om den där träningen. Och målbilden kan ju ändras. Ok, inget Ramsau, vad hittar vi på då istället?

Vilken väg och vilket mål?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar