söndag 30 december 2012

Milen - 11 km

Allt medan alpinisterna i stugan gör sig redo för backen förbereder jag vätska i form av varmt vatten och energi i form av choklad och salta jordnötter och ställer mentalt in mig på ett långpass.

Lägger på klister -
men tar för säkerhets skull med skejtskidorna. Anar, vilket senare visar sig stämma väl, att fästet inte håller hela vägen. Då är det bra att ha ett par skejtskidor att plocka fram :-)

Inser redan på skidstadion att alla nyårsfirande skidåkare inte håller till i pisten. Med andra ord är jag inte själv i spåren. Det är mer turåkare...än just hårdtränande längdåkare. Dock kommer en snabbåkande man i fatt mig på andra varvet - just i den låååånga backen på nya sträckningen av Fjället Runt. Farten är hög och orken är trytande. Håller ändå undan ner till varvningen där mannen tackar för farthållningen och lämnar stadion.

Efter drygt tre timmar och ganska exakt fyra mil ger även jag upp. Två varv på Fjället Runt och två varv på nygamla favoritspåret: Milen - 11 km.

Det ger en sammanlagd längd av 45 km denna dag - eftersom dagen börjar med ett varv på femman- tillsammans med familjens yngre generation skidåkare.

Kanske får jag med dem på Milen en dag, det vill säga 11 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar