söndag 27 februari 2011

Lövhult och Björn Ferry-tårta


Det är som Kenneth säger, när jag möter honom nere vid stadion efter ett varv, det är länge sedan jag var där. På väg till Nässjös stolthet, Lövhult, tänker jag 30 km. Hinner dock ändra mig innan jag är framme vid parkeringen. Det räcker nog med 20. Med tanke på influensan och den ganska långa frånvaron av träning. Det hela slutar med 19 km och en och en halv timmes lugn distansåkning. Tar mina gamla skidor, lägger på Skigos -3 till +1. Fäster perfekt. Glidet är sådär, men det är tydligen fler som har dåligt glid denna dag.



Motivationen är också sådär och det känns - sådär. Åker så pass lugnt att jag inte känner mig trött. Skulle ju i detta nu vilja ha 10 mil mer i kroppen och en pigg känsla. Så är det inte. Träningen är inget att göra åt, men känslan hoppas jag kommer.

Här kommer bild och recept på den Björn Ferry-tårta jag gör under gårdagen. Orginalreceptet - som jag ändrat något - finns i Björn Ferrys bok Ferry Food.


Till tårtbotten tar jag 100 gram smält choklad, 1,5 dl hasselnötsmjöl, 1 tsk florsocker och 50 gram mjukt smör som blandas ihop. Fördelar chokladröran i botten på pajformen och låter stå i frysen någon timme tills det stelnar.

Toppar sedan med 3 dl vispad grädde, 450 gram hallon, 200 gram mango och ca 1,5 dl hackade mandlar och nötter. Mangon kan bytas ut mot annan frukt eller använd endast bär!


4 kommentarer:

  1. Trevligt att se dig med skidorna på fötterna. Fortsätt med mjukstarten då du förmodligen tömt mycket på innehållet i kroppen till influensan.
    Nässjö Ski ordnade Barnens Vasalopp idag. Barnbarnet Oliver skidade runt fort och kom först till Mora.
    Hälsningar Kenneth i Nässjö

    SvaraRadera
  2. Jag var ju själv ute i Lövhult i oktober och sprang Höglandsloppet! Fantastisk bana ni har där! Riktigt gott att det blev lite skidor för dig även om det kändes lite motigt. Det släpper nog ganska snabbt :)

    Trevlig tårta fick du dessutom. Jag har precis beställt boken och antar att den ligger i brevlådan idag. I mitt fall blev det Annas pizza istället. Fantastiskt gott! Innehåller bacon, kyckling och soltorkade tomater bland annat. Riktigt gott!

    Hoppas du får en bra vecka!

    SvaraRadera
  3. Det var som sagt väldigt jobbigt i går, men det var äntligen ett träningspass! Jo, Lövhult är toppen! I går var det helt fullt med bilar på parkeringen där nere. Både barnens Vasalopp och tipspromenaden drog folk, vad jag förstår. Dessutom lockade väl kenneth med våfflor efteråt!

    Har med testat pizza, John! Botten var dock ingen höjdare, får testa ett annat recept nästa gång!

    Ska köra ett pass i morgon med för att vara säker på mitt beslut inför söndagen!

    SvaraRadera