lördag 26 februari 2011

Vallning, skidåkning och fika


Först på dagens schema står vallning. Barnen har KM och skejtskidorna ska vallas. Passar även på att valla de antika paren, alltså mina skejtskidor. Några timmar senare är tävlingen i full gång och själv har jag lyckats leta fram mina träningskläder, som inte använts på ett bra tag, och är faktiskt redo. Det blir inget riktigt träningspass men jag åker lite fram och tillbaka. Känner av. Blir det någon hostattack? Orkar jag?


Mamma, varför åker du bara på tvåans växel? Sonen har ingen förståelse för att generationen skidåkare före dem aldrig fick lära sig detta.

Klubbungdomarna är helt suveräna på skejt. De ser ut som små miniHellner när de lätt liksom flyger förbi mig. Kanske får jag anledning att lära mig övriga växlar, nu när jag har ett par skejtskidor. Få upp farten lite.

Hur avlöper dagens träning då? Jo, inte mer hosta än tidigare. Okej, lite jobbigt är det. Men vad kan man räkna med efter drygt två veckors träningsuppehåll, inklusive influensa? Men resultatet är inte bara sämre kondition och styrka, även vikten har rasat. Misstänker att jag i morgon, då jag ska åka ett klassiskt pass, får ännu svårare att trampa ner mina redan hårda fischerskidor.

Nu väntar en riktig höjdpunkt. Istället för fika på Kaffestugan i Mora blir det Lennarts i Eksjö. Tillsammans med min skidkompis Lotta.

I Mora har våra kompisar nått målet. Tre mil har de åkt. Nu väntar fika och sedan middag i kväll. Gissa var jag skulle vilja vara just nu?


1 kommentar:

  1. Skönt att du har kunnat återuppta träningen!
    Hör av dig när du kommer till Sthlm. Då blir det löpning på en torsdag om vi båda är friska nog.

    SvaraRadera