onsdag 23 februari 2011

Åka eller inte åka



Det finns faktiskt de som tycker att ett Vasalopp är rena vansinnet. Speciellt i år då jag ännu ej är frisk. Men när jag nu ska ta beslut huruvida jag ska åka Vasaloppet i år eller inte, är det ett beslut som enbart kommer från mig. Utan påverkan från andra. Vasaloppsstart eller inte.

Under ett helt år har jag tränat - och bloggat om träningen.

Under hela sommaren och hösten åker jag rullskidor och tåhäver (d v s gör tåhävningar för att rehabilitera hälsenan).

Inför Marcialonga och Rallarloppet kostladdar jag på ett helt nytt sätt. Bara för att testa om det är möjligt. För att slippa magproblem i och med alla kolhydrater. Det går över förväntan och förhoppningarna är stora att även 9 mil ska klaras av på denna kost.

Jag har åkt mer mil än någonsin och vi har haft vinter ända sedan november.

Men.

Sen kommer influensan. Plötsligt. Från frisk till feberfrossa på några timmar. Från en topplacering på min funbeatlista dalar jag ner i mitten och sjunker allt närmare botten för var dag som går. Från hel, frisk och vältränad till täppt, hostig och trött.

Kanske kan jag åka på rutin? Har ju ändå 7 Vasalopp i kroppen. Styrkan, konditionen och tekniken kanske finns där då jag väl står på startlinjen?

Det är för- och nackdelar. Ett svårt beslut, men ändå lätt. Hur som helst, jag har bestämt mig.

Bild från J-nytt.
                                                                                                

4 kommentarer:

  1. Jag gissar att du kommer åka? Jäkligt störigt med influensan! Men du kommer väl vara frisk nog nästa söndag för att köra, men inte för att köra skiten ur dig. Eller? Jag skulle också haft alla helvetes kval om jag varit som du. Det känns ju helt uselt att en liten influensa ska förstöra ett helt års uppladdning och pepp. :(

    SvaraRadera
  2. Endast du har svaret på frågan och kontentan av ditt resonemang är givetvis att det blir ett Vasalopp även i år. Lycka till! Du fixar detta! Särskilt med hjälp av din nya superkost ;)

    SvaraRadera
  3. John - det där med kosten är ett stort problem då vi bor på Lima skola som har fruktansvärt dålig mat!!! Det är snabbmakaroner, ris, köttbullar, margariner och köpt ljust bröd. Inga gräddsåser till utan sky. Inte bästa stället för den som är noga med kosten!

    SvaraRadera