torsdag 24 februari 2011

Tjejvasan



I morgon åker (nästan) alla mina kompisar till Mora. Det är Tjejvasan på lördag. Klockan nio kommer bussen till Eksjö, redan lastat med skidåkare från Landsbro och Vetlanda. Bara tjejer. Det är som ni förstår inte tyst en minut. Gemenskapen är enorm. Hela helgen. Med undantag för loppet då man startar vid olika tidpunkter. Men sen är det återsamling på Kaffestugan. Jag och min kompis Gunilla brukar komma dit först, för att sitta i timmar innan alla hunnit dit. Det är mycket att gå igenom från loppet. Det är en härlig eftermiddag.

Jag har åkt Tjejvasan 14 gånger. Årets lopp är jag inte anmäld till. Ett beslut som togs redan förra året. Nu blir det en lugn helg hemma istället, vilket är glädjande för familjen. Men till nästa år - då satsar vi stort igen. Vad vi räknar med är att ordna en klubbresa till Tjejvasan på lördagen och Ungdomsvasan på söndagen. Det fyller nog en hel buss med tanke på att Tjejvasan i år åks av - jag tror - 28 klubbkompisar till mig. Förhoppningsvis har vi platser över till ungdomarna och några föräldrar...

Den trevligaste stunden på Tjejvasalördagen är faktiskt fikastunden jag nämnde ovan. Kaffestugan. Därför räknar jag med att tillsammans med en skidkompis, som också står över årets lopp, inta en Tjejvasafika vid samma tidpunkt. Vasaloppsbakelsen innehåller som ni kanske anar, en del blåbär. Räknar därför med att göra en Björn Ferry-tårta med blåbär. Tillsammans med Lotta. Smida planer inför kommande säsong. Tyvärr inget skidpass innan, hostan är alltför besvärande fortfarande.

Och beslutet? Vad gäller Vasaloppet. Lugn, det kommer.

1 kommentar: