söndag 11 april 2010

Fjällmara


Morgonens långpass slutar på 2.15. Ingen uppmätt sträcka men uppskattar rundan till drygt två mil. Tänk vad enkelt om man har en gps-klocka, då vet man.

Redan i dagens titel avslöjar jag min nästa utmaning: Fjällmara och då menar jag Vértex fjällmaraton (www.vertex.cx), ett extremt jobbigt maraton i fjällterrräng. Starten går i Edsåsen och målet är i Vålådalen. Längden är 43 km och det är 1700 höjdmeter över Välliste och Ottfjällets höjder.

Det har funnits några olika banor under de fem år som detta lopp anordnats. Jag har sprungit två olika banor och en av dem är just den som vi ska springa i år. Den är grymt jobbig, 1700 höjdmeter är inte att leka med. Sprang duoklass med min träningskompis och vi sprang in på en tid precis över 7 timmar. I år satsar vi på att komma under 7 timmar.

För den som vill vara med om ett fjälläventyr men tycker att 43 km känns väl långt har i stället möjlighet att springa den korta banan som är betydligt lättare och bara 13 km.

Fjällmaran är ett helt äventyr. Nattåg upp till Undersåker och därefter buss till Vålådalen. Boende i stugor eller vandrarhem. Själva loppet startar klockan 9.00 på lördagen och innan kvällens bankett klockan 20.00 har man hunnit med att sitta i badtunnorna (utomhus) och där njuta av både prestationen och den fantastiska utsikten mot fjällandskapet.

Den 6:e upplagan av Vértex Fjällmaraton går av stapeln den 7 augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar