tisdag 26 juni 2012

Ett mål


Vägen är utstakad och du har mål i sikte. Lite krokig väg som här på Städjanbilden, men ändå självklar. Målet är toppen. Så enkelt ska ett mål kunna sättas. Vägen dit? Ibland enkel, ibland svårare. Så är det i bildens verklighet också: En lättare uppfart, en tuffare. Hinder ska besegras.

Det svåra är att sätta själva målet. Det är det jag funderar på nu. Träna för att tävla? Träna för att "må bra"? Maraton, Vättern, skidåkning?Allt eller inget? Något?

Inget är för evigt och aktiviteterna kan variera. Alldeles för luddigt. Ett mål ska vara tydligt. Och tidsbestämt. Och realistiskt men samtidigt utmanande.

Jag är tillbaka i samma tankegång: Maraton? Vättern? Långlopp på skidor? Jag har svårt att gå längre än så från min komfortzon. Vättern är stort nog - om jag nu ska cykla. Skaffa mountinbike? Tänka helt annorlunda? Inser att jag är fast i ett invant mönster. Nytänkande kommer inte av sig självt. Behöver jag tid? Inspiration? Motivation?


Jag funderar vidare. När tanken är klar och målet är satt - då blir det på pränt. Här. Ett mål ska aldrig bara "tänkas", det ska verbaliseras, skrivas, visualiseras och kanske också affirmeras :-) Ett skrivet mål har långt större möjligheter att förverkligas - än ett mål som bara finns i tanken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar