lördag 29 augusti 2015

Ett berikande samtal

Det är tidigt. Med hjälm, handskar, pjäxor, stavar och rullskidor ger jag mig iväg. Om ett par timmar kommer jag att bli upphämtad. Sen är nästa stopp Råslätts IP. Ännu en friidrottstävling. Men då den startar har jag redan hunnit med ett träningspass.  

Några timmar senare följer jag diskustävlingen. Förutom ungdomarna är det en veteran med. Jag frågar hur det går. Han är 93 år och siktar på åldersrekordet 15,10. En pigg farbror som inte äter några mediciner och som en bra vecka tränar upp till fem gånger. Hur kan man vara så frisk vid den åldern? Jag får till svar att havregrynsgröt med lingon och utöver det en kost med mycket grönsaker - och ingen alkohol - ger en sund kropp. Och så den fysiska träningen på det. Samt mål att slå rekord i sin åldersklass - i olika grenar. Det finns alltid något att sträva efter, som han säger.

Intressant. Kanske är det just detta samtal jag tar med mig från dagen. Berikande på något vis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar