tisdag 4 augusti 2015

Kirchberg in Tirol

Tyrolen. Kyrkan mitt i byn och berg i alla väderstreck. Kirchberg. En välmående turistort där det byggs mer än någonsin. Här går det bra.

Och här, mitt i idyllen, springer jag idag ett morgonpass med en av mina resenärer. Han är 84 år och tränar just nu för sitt 25:e Lidingölopp! 84 år. Det är häftigt att sida vid sida jogga i 7minuterstempo med en person som vid den åldern har en kropp som klarar av löpning varannan dag och som nyligen sprang Stockholm Marathon. Hur gör man för att klara det? Jag frågar. Och svaret kommer ganska snart. Man måste vara positiv, se möjligheter. Det är lätt att bli bekväm (och "lat") när man blir äldre. Men det går att hålla igång, man får sänka tempot bara.

Jag är imponerad. Vilken livskvalitet innebär det inte att ha kondition när man blir äldre? Och rörlighet - det var också viktigt.

Jag får en tankeställare där mitt ute i den vykortsvackra morgonen. Vilken lycka att kunna springa. Hur gör jag för att hålla så länge?

En timme går fort och snart är vi tillbaka igen. En härlig frukost väntar och ännu en dag i alpvärlden. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar