onsdag 9 maj 2018

Vårfulness

Jag sitter på det som numera kan kallas mitt ”stamfik”. Helt fullt idag. Inte undra på. Himmelskt gott kaffe och underbara croissanter.
Jag scrollar bland bilderna. Mellan tuggorna. Sorterar minnen från veckan.
Det är en berest grupp. Men så är det idag. Sällan någon som reser utomlands för första gången. Det är till och med så att de allra flesta också åkt på olika vandringsresor.
Då gäller det att tänka till. Eller tänka om. Man har (nästan) alltid någon annan resa att  jämföra med. Och det finns alltid berg som är högre, turer som är längre, växtlighet som är både frodigare och mer varierad, väder som är bättre - ja, ni förstår.
För ett antal år sedan hade jag den stora äran att hålla vårtal på Valborg. Jag myntade i talet ett eget begrepp, vårfulness. Lite som mindfulness som ju handlar om att leva här och nu. Min tanke med ordet är att  uppleva våren med alla sinnen. 
Detta kommer jag att tänka på då jag försöker sammanfatta resan. För så kan man också tänka, istället för att bara checka av ännu en resa och ännu ett resmål. Upplevelsen. Utbyte av erfarenheter med nya resekamratet, våren på Mallorca, känslan att kliva på de nötta stenarna som bildar våra leder för veckan. Att vara helt i nuet. Att helt ha lämnat de tankar som så ofta dyker upp i det som vi kallar vardag. Helt enkelt att återhämta sig.
Min filosofi är att vårfulness får oss att minska på stressen - som i sig inte är farlig - OM vi får den där återhämtningen. 
Och det hoppas jag att alla fått nu.
När sedan våren passerat och vi noterar en ny årstid kanske vi alla kan leva lite sommarfulness. Ingen jämförelse eller värdering beroende på andra somrar, bara göra det bästa och njuta oavsett de förutsättningar som ges.
Den välbehövliga återhämtningen en resa förhoppningsvis ger kompletteras i de fall det handlar om vandring, med de må bra-hormoner som triggas igång och ger en känsla av tillfredsställelse. Av energi. Energi för det som väntar då vi kommer hem.

Jag betalar 2.20. Det är mer än prisvärt för en dubbel espresso och en stor, frasig croissant. Lämnar fiket med ett leende och en positiv känsla och börjar gå tillbaka till hotellet.
Just den positiva känslan är mina förhoppningar att alla lyckats fånga för att nu ta med hem. För det är ofta de där små guldkornen som gör dagen och tillsammans en vecka.
Må gott alla, vandra på och fortsätt att njuta av våren!
Hoppas vi ses igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar