lördag 12 december 2015

Långpass

Jag åker milen som uppvärmning. Helt ensam attackerar jag backarna. Solen anas bakom molnen och vinden är mer påtaglig idag. Det är lördag och jag har en hel dag framför mig - när övrig familj är i Älvdalen på tävling. För den skull är jag inte ensam. Bara jag lämnar milspåret och kommer ut på gamla Fjället runt, finns de överallt. Skidåkarna. Sundbyberg, Sya, Nybro, Västerås, Borås, Delsbo, Åmål, dalaklubbar och de utan klubbkläder. Det fullkomligt vimlar av skidåkare. Men när jag ger mig ut på tredje och sista varvet på Fjället runt, har de lämnat spåren. Jag är själv igen. Kämpar en sista gång uppför den branta och långa backen efter ostliftarna. Stakar och skejtar ovanför Privatbyn, åker över Västbacken och ovanför Våffelstugan. Sista backen går nedför. Stakar mot måltornet och trycker av klockan. 2,40. Första långpasset på mycket länge. Och det känns bra. Riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar