lördag 21 maj 2016

M-skylten

Mobilen ringer i gryningen. Vi äter en rejäl frukost, laddar med en ännu större matsäck och packar in allt i bilen. 

Vi ska till Skruv. Friidrotten tar oss återigen till nya marker. Visst har man hört talas om glasbruket, men annars?

Det visar sig vara en positiv upplevelse. Den lilla orten kombinerar Marknadsspelen med Marknad på campingen, ett stenkast från friidrottsarenan.

Vi anländer drygt timmen före första start. Själv är jag ombytt för ett löppass och ger mig av direkt. Frågar en funktionär om lämplig löprunda och - trots att jag är klädd i en Vasalopps T-shirt - får tipset att springa runt sjöarna, vilket innebär cirka - en kilometer. Eftersom min ambition är något större än så springer jag istället bort till campingen där marknadsstånden håller på att fyllas med diverse prylar, och fortsätter sedan grusvägen in i skogen.

Det är på den vägen jag efter någon kilometer ser M-skylten. M som i Mötesplats. M som i Marknadsspelen. Och M som i Marknad.

Utan tvekan är Skruv en mötesplats i dag. Detta lilla samhället blomstrar upp. Folk strömmar till från hela Småland - Öland, Blekinge och Skåne.

Marknadsmänniskor passerar friidrotten - och kanske stannar de till och kanske - finns en framtida stjärna där inne?

Själv springer jag vidare på den smala vägen. Jag möter sammanlagt två bilar. Njuter av fågelkvitter, lugnet, äppelträd i blom och liljekonvaljer påväg att slå ut. 

En sådan här M-väg är avstressande. Långt från den hetsen som finns på en annan M-väg. Motorvägen. För det är väl i den hastigheten vi är vana att röra oss? I full fart. 

Då är denna dag en kontrast. En dag att mötas. Friidrottare och supportande föräldrar, marknadsbesökare och Skruvinvånare. 

Känns som om vi är mitt i den småländska skogen. Långt från vardag och motorväg.

En avkopplande lördag helt enkelt.

Och jag känner på mig att det kommer att blir en riktigt bra dag. Med trevliga möten :-)







Och visst blev det åtminstone ett spännande möte. Prisutdelare är nämligen Angelica Bengtsson.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar