lördag 11 september 2010

Lightsaft och vatten



Jag är för smör och naturliga produkter. Light och lätt är inget som tilltalar mig. Tycker nog väldigt många är medvetna i dag och vad jag förstår säljer smör och bregott bättre än dessa kemiska lättmargariner. På en föreläsning förra året lyssnade jag på en läkare som sa "Det är ju inte mat längre på hyllorna. Det är kemi."

Ändå läser jag i ett hälsoblad som jag får till jobbet, att lightsaft är ett bra alternativ om man är trött på bara vatten. Ett hälsoblad som i övrigt har bra artiklar, men som av någon anledning har ett annorlunda tänk när det gäller kosten. För mig är det nämligen annorlunda om man rekommenderar light och margarin, vilket alltså förekommer.

Lightsaft? Varför? Gurka, apelsin eller citron är väl ett ypperligt alternativ (ekologiskt då så klart)? Vi har förmånen att få hemgjord saft i detta hus. Då denna tar slut köper vi ekologisk saft, gjord på frukt och socker. Inte sötningsmedel, färgämnen och aromer. Naturligt, inte kemiskt.

Tänker på detta med lightsaften då jag under mitt morgonpass stakar upp till Skurugata och bort till grusvägen mot Hult. Innan jag vänder tar jag fram mitt vatten. Det smakar utsökt. Skillnad mot lightsaft. Och energidrycker över huvud taget. Vad innehåller inte de?

Avslutar med en bild från Jämtland. Vi ska nämligen till Linköping och träffa våra allra bästa vandringskompisar.



Skurugatavägen by cillahedin at Garmin Connect - Detaljer

4 kommentarer:

  1. Tjena Cilla!

    Kollar in din blogg lite...riktigt trevlig. Du verkar träna på riktigt bra. Håller med dig om light-produkter, rena rama giftet. Såg du skulle till Linköping. Rekommenderar en tur i Hackefors, mycket fina backar. Ha det!

    SvaraRadera
  2. Det blev ett rullskidpass istället. Är ju skadad i hälsenan. Annars brukar jag springa i Hackefors när vi är i Linköping. Fina banor!
    Åkte förbi Linghem i dag när vi åkte hem från Kolmården...

    SvaraRadera
  3. Bra att du tar upp energidrycker. Jag är även tveksam till diverse "träningsdrycker". Rekommenderar istället ett glas mjölk och en banan efter träningen.
    Anette

    SvaraRadera
  4. Ja, vad innehåller inte alla dessa sportdrycker? Tror du man skulle klara Vasaloppet på bara vatten? Alltså hoppa över sportdryck (jag brukar ta varannan vatten och varannan sportdryck).

    SvaraRadera