torsdag 20 januari 2011

Det närmar sig

Kvällens Marcialongaträff i skidstugan gör att det känns nära. Nu åker vi snart. Drygt halva skaran är samlade. På onsdag är vi  40 stycken inklusive två chaufförer och två barn. Det är erfarna skidåkare som ska med. Många Vasalopp har genomförts. Allt från ett Vasalopp till 29 stycken.

Det känns som när jag för första gången åker i bussen upp till Vasaloppet. Då åker jag för Fjärås AIK och bussen är full av halländare och göteborgare. Det är olika människor, olika yrken, olika bakgrund men ett förenar oss alla: skidåkningen. Vi pratar inte om annat. Det är antal mil och valla. Mat, uppladdning, form. Är det inte härligt?

Vi har en egen vallare med oss till Italien också. En Skigo-vallare. Vallaren heter Johan och han tar hand om glidet. Sen är det upp till oss att fixa fästet. Och visst, vi kan få hjälp där med. Det är lyxigt värre.

Hotellet ligger så naturskönt det kan för en skidåkare. Spår och backar bakom knuten och utsikt över bergen.

Spa och alldeles utsökt italiensk mat. Jag är redo. Men först lite jobb och två tempopass i helgen......

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med egen vallare. Apropos. Får man ställa en valla-fråga? Har varit lite rädd om att valla, har just nu INGENTING och tejpade därför (grund och glidvall fixade affären). Men nu har det ju blivit väldigt isigt. På torsdag ska jag eventuellt (eventuellt) åka till Torsby för skidåkning under helgen. Har ännu inte kollat upp snöförhållanden där men att förlita sig helt på sin tejp känns inte roligt heller om man siktar på ett antal mil under helgen. Har du därför ett vallatipps för nybörjare utan järn och vallaställ? Antar att klister fungerar bra just nu men blir det en massa nysnö, vad gör man då?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Hallå! Jo, blir det nysnö behöver du burkvalla. Men det är säkert isiga spår fortfarande och kan behövas klister alternativt vax i botten. Det är ju förstås bra att ha ett vallajärn för att få ut grundvax eller klister. Ibland går det ju att lämna in för vallning. Uppe i Orsa vet jag att man kunde lämna in skidorna så vallade de. Det här med vallning är inte mitt specialområde. Hade önskat jag haft en vallare - jämt! Lycka till nu! kul om du kommer till Torsby!

    SvaraRadera