fredag 17 maj 2013

Edinburgh

Springer ner på Royal Mile mot Parlamentet och Holyrood Palace. Fortsätter mot Arthur's Seat och runt kullen, en av de sju som omger staden. En kulle som årstiden till ära lyser gul av den taggiga busken Ärttörne.

Kommer tillbaka till Parlamentet och det slott som är kungligheternas övernattningsbostad då de besöker staden. Vidare bort till nästa kulle, Calton Hill. Stannar, fotar och imponeras av vyerna.

Tar mig ner till Princess Street och den bro vid järnvägsstationen som förbinder shoppinggatan med Royal Mile. När jag passerar hotellet, som ligger efter bron, har det gått en timme.

Men jag har tänkt ett långpass - och ett långpass är vad jag får. Fortsätter således. Njuter ännu en gång av utsikten från Arthur's Seat - efter den lååånga backen dit. Avslutar från nedre delen av Royal Mile, som jag med trötta ben tar mig uppför.

När jag efter en timme och femtio minuter kliver in på hotellet, har folket i Skottlands huvudstad vaknat till liv. Ännu en dag att ta vara på. Och göra det bästa av. Inte så svårt- när man är i Edinburgh.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar