måndag 17 juni 2013

Hälsosamt och stärkande

Känslan att ta sig från en fullspäckad tunnelbana i city och till lugnet i den harmoniska stadsdelen Hammarby Sjöstad liknar den då man färdas med tåg från den pulserande huvudstaden till Mora och sedan vidare till den vackra fjällnaturen i Orsa Grönklitt.

Gårdagens tågresa från Stockholm till skidmetropolen Mora tar nästa fyra timmar. En lagom lång omställningstid. Från intensiva dagar till lugna fjälldagar.

Fjällstugan i vackra Orsa Grönklitt är rymlig, ljus och känns alldeles ny. Redan inkvarterade i vår stuga, när jag kommer, är åtta personer. Det är en positiv stämning och tre generationer skidfolk. Jag känner direkt att det inte bara är träningen jag kommer att ta med mig härifrån.

Förmiddagens träningspass utförs på rullskidor och startar nere vid Coop. Det blir 15 km som börjar utan backar. Men de kommer. Behöver till och med göra ett antal återhämtningsstopp för att orka ända upp :)

Den yngsta generationen har tidigt blivit skjutsade till Toppstugan och det väntande stavgångspasset. Skidförbundets ungdomsläger verkar så långt över förväntan bra.

Hälsosamt och stärkande. Tacka vet jag fjällen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar