tisdag 18 juni 2013

Stormon och Hällberget

Egentligen är det som i Idre. På sommaren springer jag de rundor där det på vintern är skidspår. Bara att nu befinner jag mig i Grönklitt.

Det är varmare än jag trodde så jag plockar av mig underställströjan. Knyter den runt midjan och fortsätter. Borde haft vatten med men det får gå utan.

Om Hund- och pulka är det spår jag åkt mest, kommer Stormon inte långt efter. Mitt absoluta favoritspår däremot är Hällberget.

I dag börjar jag med Stormon, som går på idel vackra skogsvägar. Därefter fortsätter jag mot Hällberget. Jag lämnar skogsvägen och kommer in på en smal stig. Ganska snart dyker mossmarkerna upp. Det är de två första stegen i blötan som är lite obehagliga - men sen är det bara att köra.

Det är en kuperad sträckning upp till Hällberget - och därifrån också för den delen. Det är otroligt vackert - bilderna nedan talar sitt eget språk.

Springer förbi kilometerhänvisningar. En av dem tillhör Orsa Skimarathon. Ett lopp jag inte åkt men gärna skulle vilja. Tänker att man skulle haft ekonomiska möjligheter att vara tjänstledig på vintrarna. Åka runt på olika långlopp. Det hade varit något.

Tittar mig plötsligt omkring. Forsande vatten och en bro. Det har jag inte sett vintertid.

Inklusive fotostopp får jag ihop två timmar och cirka 17 km. Det känns i kroppen. Ett underbart pass.

Nu ska jag vila. En sån här vecka finns tid till det :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar