tisdag 19 november 2013

Min matfilosofi

I kväll blev det ingen träning. Däremot har jag haft föreläsning i Värnamo - om motion. "Vad är nyttan med ett långt liv - om våra kroppar inte hänger med". Helt enkelt vad vi kan göra för att våra kroppar ska orka. Träning är en del i det. Rätt mat en annan. Men eftersom fokus skulle ligga på motion och träning blev det bara en liten del om vad vi kan äta för att kroppen ska fungera optimalt.

Jag är helt i linje med Luleå och Malmö hockeylags fystränare: En kost utan gluten, socker och halvfabrikat :-)

Min SMART:a matfilosofi kunde jag förmedla tillsammans med vardagsmotionens betydelse och tankarna kring vad vi kan träna. 

Så här ser min matfilosofi ut:

Så naturligt som möjlig (om du ännu inte bytt bort margarin och lättprodukter, gör det nu!)
Mer ekologiskt (dyrt? men vi lägger 50% av våra matkostnaderna på sådant som vi ur näringssynpunkt inte behöver :-)
Alla vitaminer och mineraler (vi behöver dem för att kroppen ska prestera optimalt)
Riktig mat (här ryker snabbmaten)
Tillåt 80-20 (var inte för hård mot dig själv, ät bra 8 av 10 gånger, och fokusera på de gånger du gjort ett bra aktivt val :-)

Smart mat - det är det som vinner i längden. Som gör att vi kan ta till oss träningen och få ut ännu mer av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar