söndag 1 december 2013

Resa bakåt i tiden

Dagens träningspass går ner till Tollensesee igen, där jag för första gången sedan i somras springer intervaller :-)

Springer därefter tillbaka till Treptower Tor  men i stället för att springa direkt genom porten och tillbaka till hotellet, tar jag ett varv runt den 2,3 km långa och 7 meter höga muren. I tankarna försöker jag föreställa mig hur det såg ut här i mitten av 1300-talet. Mellan mig och muren fanns förstås en vallgrav. Staden var 100 år och muren var nybyggd. Stadens fyra torn var inte färdigställda. Det skulle dröja 100 år till innan det sista tornet, Neues Tor, var klart. Det måsta ha varit en rik köpstad.

Halvvägs runt muren ser jag en hemsk byggnad utanför muren. Rathaus, ett östbygge helt utan charm. Funderar på var rådhuset låg på 1300- talet? Kanske där hotellet ligger - vi bor ju mitt på Marktplatz.

Ändå fantastiskt att man lyckats restaurera så mycket som man har gjort i Neubrandenburg, med tanke på att staden blev väldigt utsatt under andra världskriget och att man sedan tillhörde Östtyskland - där det inte direkt satsades på återuppbyggnad.

En härlig stad är det.

Snart har jag rundat muren och är tillbaka vid Treptower Tor. 

Intervall och en resa bakåt i tiden. Vilket pass!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar