söndag 2 februari 2014

König Ludwig Lauf 2014

Nu har jag vallat om säger killen som står bredvid mig i startfållan. Han visar mig en plastpåse som innehåller vallaväck. Han ska köra ovallat.

Det här med vädret och vallan har bekymrat oss sedan i går. Ingen kan säga hur det ska bli och våra väderappar visar olika. Gårdagens besök på mässan i Oberammergau gav oss inte ett dugg. Inga vallaexperter vill uttala sig. Till slut köper vi ändå klister, fall i fall. Vi vågar dock bara lägga på burkvalla och inväntar morgonen och förhoppningsvis klara besked.

Vi är på plats vid starten i Ettal dryga timmen innan årets König Ludwig Lauf går av stapeln. Det är bakhalt. Inte en tendens till fäste. Utanför Team Tynells lastbil frågar vi en av teamets servicemän om råd. Han hjälper oss att kleta ut det klister vi inhandlat på Toko. Och kallburkvalla över.

Men det hjälper bara uppför första backen. Sen blir det ovallat för mig med. Jag har både dåligt fäste och glid och får förlita mig helt på de armuskler som jag inte har...eller har. Första varvet går riktigt bra, det känns faktiskt helt ok i armarna. Under andra varvet har en plusgrad och snöfall blivit minst två plus. Och inga spår. Och trötta armar.

Klockan stannar på 2.56 på den 46 km långa banan. Jag blir 41:a totalt av damerna och 6:a i min klass.

Ovallat. Kanske dags att testa det på riktigt nästa gång.

1 kommentar:

  1. Hej Cecilia och bra kämpat! Här kan du se klippet från König Ludwig Lauf 2014 http://www.youtube.com/watch?v=RI-5yoWs0NE

    Från bubbelpolen Magnus och Sara.

    SvaraRadera