söndag 9 februari 2014

Här är snön

För två helger sedan konstaterade jag att snön inte fanns i Falköping. Åkte sedan vidare till södra Tyskland och med undantag av den snö som man forslat dit till långloppet, var det barmark. 

Tillbaka på Småländska Höglandet var det inte heller bättre. Utan vår konstsnöanläggning hade jag troligen fått plocka fram rullskidorna. 

I går åkte jag vidare på min jakt efter snö. Stopp i Örebro, där barnen åkte en sprinttävling som kunde genomföras på natursnö som skottats på plats. Dagens tänkta tävlingar blev dock inställda eftersom nattens regn medfört genomslag och antagligen mer barmark än skidspår. I övrigt bjöd Örebrotrakten mer på vår - eller höst, än vinter.

I stället åkte jag längre norrut. Närmare bestämt nordväst. Passerar Mora under lördagkvällen, ungefär i tid med att Melodifestivalen börjar sända från Linköping. Ser nya Mässområdet med Vasaloppstälten, vid Strandens skola - men ingen snö. 

Fortsätter så där två timmar till. Och då händer något. Plötsligt är det ett fantastiskt snölandskap jag kan bevittna. När jag en stund senare når Idre Fjäll är det snövallar jag ser och massor av snö.

Dagens första träningspass bjuder på fina spår med snötunga träd längs vägen.

Och jag tänker att det är här som snön finns. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar