söndag 31 augusti 2014

Tur jag är vältränad

Efter gårdagens dubbla pass (!), rullskidor och löpning, räknar jag med en lugnare dag idag. Buss till Kastrup och sedan flyg till Kroatien och buss sista biten till Porec.  Går allt som planerat är detta en härlig återhämtningsdag. Men. Efter att ha stigit på bussen i mörkret vid resecentrum i Jönköping, innan det ens blivit morgon, åker vi i riktning mot Malmö. När vi har, vad vi tror, bara en kort transportsträcka kvar till Kastrup, blir det stopp. En översvämmad väg gör att vi, liksom övrig trafik, får göra en u-sväng på motorvägen  och med guidning via telefon, av polisen, tar vi oss på småvägar in i centrala Malmö och sedan ut på bron. Vi är 30 stycken som ska checka in, gå genom en överfull säkerhetskontroll och slutligen en lång passkontrollen, innan vi når gate C17. 

Medelåldern är hög och tiden är knapp. Jag springer fram och tillbaka. Kollar om alla är med, ber personalen släppa förbi oss i köerna och slutligen hålla planet några minuter extra. Sen tillbaka. Hämta upp de sista.
När jag som siste passagerare, kliver på planet, totalt genomsvettig, säger en av mina resenärer: Tur du är vältränad! Och ja. Man har nytta av god kondition, inte bara för att genomföra tävlingar.

Tänker att jag har tur. Detta är en cykelresa, det vill säga en resa med inslag av cykelpass. Således har jag med mig människor som gillar att röra på sig och som, bevisligen, inte är helt otränade :-) För hade det inte varit för att vi alla har ett positivt sinne och lagom mycket ork, skulle vi troligen fått boka om flyget till i morgon. En natt i Malmö och en natt mindre i Kroatien.
Konditionen är viktig, säger min stolsgranne på planet, en 85-årig dam från Motala, när vi sitter och småpratar om träningspasset vi just avklarat genom terminal två på Kastrup.

Det är klart jag är imponerad. Vilka resenärer. Det här kommer att bli en härlig vecka.

Och efter att ha missat fikat på flygplatsen, smakade det snacks som bjöds på flyget, fantastiskt gott :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar