tisdag 29 mars 2011

I snöblandat regn


Möter barnen som är på väg in. Deras tennismatch på asfaltsplanen avbryts hastigt. Det regnar, säger de till mig. Som om det skulle hindra en löpare...
Har fått hjälp med dagens träningsplanering. Mannen tycker nämligen att jag behöver mer tempopass. Han föreslår Qvensåsbacken, vilket faktiskt låter mer lockande än ännu ett lugnt distanspass. Således blir det löpning drygt 2 km till Qvensås, backen upp - och ner. Femte och sista gången är det nära att jag slänger mig likt Hellner då jag når krönet. Mjölksyran sprutar och jag är helt slut....nästan. Det är den av regnet geggiga marken som hindrar mig. Att slänga sig på marken är inget för de nytvättade tightsen. Pustar ut innan jag vänder hemåt igen. Ser i vattenpölarna att det fortfarande duggar lätt. Det snöblandade regnet som faller i backen då jag gör mina fem race, har upphört. De tunna löparhandskarna hinner ändå bli blöta, vilket resulterar i kalla fingrar den sista biten. Det känns som vinter ungefär. 

Är ute 48 minuter och hinner avverka nästan 8 km. Medelhastigheten är 6.06. Kort, intensivt och roligt. Skulle bara haft någon att jaga i uppförsbacken - vilket skulle ha höjt mitt tempo avsevärt, eller åtminstone lite till. Jag vet nämligen att man kan pressa sig mer än man tror är möjligt....


3 kommentarer:

  1. Dagens tips:
    AIDS-Loppet som är den 22 maj på Gärdet, Stockholm. Det kostar 150kr att delta och avgiften går oavkortat till UNICEF.

    Förutom loppen i sig är det lite folkfestkänsla med uppträdanden och mingel. Man kan springa 5 km eller 10 km.
    Spana in mer på http://www.aidsloppet.se

    mvh
    Susanna

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det får nog bli ett annat år men ett bra tempopass veckan innan maran hade det varit!

    SvaraRadera