onsdag 13 augusti 2014

Morgonpass för välmående

- Neeej! skriker en man samtidigt som jag hör lätta, snabba steg närma sig. Det är en hund som snart rusar i full fart mot mig. En meter innan han är ifatt stannar han dock och vänder om. Jag hör hur mannen pustar ut av lättnad, medan jag själv fortsätter framåt. 

Det gick ju bra.

Förutom den inte helt ovanliga incidenten med hunden, är det en morgon som börjar på bästa sätt. För det är faktiskt helt fantastiskt att börja en vanlig arbetsvardag med ett löppass. En sådan dag kan inte bli annat än bra. Känns baksida lår, knän och höfter helt ok är det ännu ett par nivåer bättre.

Så här i efterhand undrar jag hur mycket bättre många skulle kunna må om de startade dagen med lite fysisk aktivitet? Inte bara för konditionen utan lika mycket för välmåendet. 

Ett morgonpass på 6 km och 35 minuter ger kanske inte heller den träningseffekt som en långloppsåkare behöver - men välmående behöver vi ju alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar