måndag 18 januari 2016

Toppform 6

När är man i toppform? Hur märker man det? Frågan är aktuell eftersom mitt Toppformsarbete snart ska utvärderas - på lördag tar jag rent bokstavligt klivet upp i D 50.


Jag har funderat under ett år. Testat. Fokuserat. Tränat.


Nu, mitt i skidsäsongen och allra bästa vintern - då känner jag mig i form. Kanske inte direkt tack vare allt sökande det sista året, utan helt enkelt för att skidåkning vintertid ger en form av tillfredsställelse, man mår bra och upplever en känsla av toppform. Är det så enkelt? Antagligen inte. Vackra vinterdagar med skidåkning, eller skidåkning vintertid - är ingen året-runt-aktivitet. Och det ligger givetvis mer bakom en toppform än en träningsform.


Vad gör då att jag mår bra just nu? En långhelg på träningsläger i Orsa ökar på välmåendet, givetvis. Endorfiner från all träning och alla skratt. Glädje helt enkelt. Men just nu - väntar ännu mer. Och tittar vi vidare på den pyramid jag jobbat med under året har jag denna gång skrivit "Det lilla extra". I detta fall handlar det om en resa. Till Schweiz. Med start denna dag. För att krydda resan lite extra väntar La Diagonela, på själva 50-årsdagen. Kan man fira sin födelsedag på ett bättre sätt än att åka ett långlopp? Om man är skidåkare, vill säga.


Jag tror att ett systematiskt arbete mot en Toppform behöver innehålla det lilla extra, det lilla målet som ger den sista motivationen att genomföra det som krävs för en Toppform, det vill säga allt jag skrivit om tidigare.


Jag tror också, vilket jag skrivit allra längst upp, på toppen av pyramiden, att det krävs nya mål för att bibehålla den Toppform jag sökt.


Nya mål? Jag vet inte i dagsläget men lär återkomma :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar