måndag 31 december 2018

2018

2018 går mot sitt slut. Det är dags att summera. Tid att reflektera. Och ju äldre man blir desto mer tycker jag att själva tillbakablicken fokuseras mer på vad man själv har bidragit med. Vad jag kan tänkas ha gjort för andra, för miljön, för... För vem vill inte känna att man gjort åtminstone något för att påverka världen till det bättre? Jag får suga vidare på den karamellen och under tiden dela med mig av något eller några speciella ögonblick eller dagar under de 12 månader som nu passerat. Och vi tar det i kronologisk ordning, med ett första nedslag i januari. En månad som börjar i fjällen och slutar i Alperna. Från Idre till Toblach, med andra ord. Och Orsa däremellan. Icke heller att förglömma, en trevlig tjejfest på min födelsedag. Bild från Orsa förgyller första månaden.



Vi hoppar vidare till februari. Som då startar i italienska Toblach, längdparadiset. Och vilken vecka vi har. Det är skidglädje. Månaden fortsätter sedan i samma anda, skidtävlingar och skidglädje. För denna månad fylls inte bara av långloppet Toblach-Cortina. Utöver detta nedslag i Ski Classic står jag två veckor senare på startlinjen inför Jizerska i Tjeckien. Och som om inte det skulle vara nog, åker jag veckan efter Kortvasan med Carl. Maxat, eller hur? Bild från veckan i Italien. Med Anette och Carola. Vilka dagar!




Då är det dags för mars. Topp 100 på Vasaloppet! De flesta gånger har jag placerat mig där, men inte senast. Därför är jag såå nöjd efter årets lopp. Bild från SmT inför årets lopp.




Nu är det april som gäller. En månad som startar i italienska Riccione och årets friidrottsläger. Själva veckan är trevlig om än sådär rent träningsmässigt, eftersom jag får ont i baksida lår. Bilden är egentligen från förra årets resa, till Spanien, men träningsläger som träningsläger. Den får helt enkelt stå som symbol för en vecka i solen.




Maj innebär starten för mina reseuppdrag. Och jag inleder faktiskt månaden direkt med en vandringsresa till Mallis. Något annat jag tar med mig är en helt fantastisk helg på Öland med de allra bästa tjejkompisarna. Och fint väder är det hela månaden. Topp, med andra ord. Bilden symboliserar starten på årets resor.




Juni. Även om Idre över midsommar är lika trevligt som vanligt, är det en speciell resa som får stå modell för månadens highlight, nämligen New York och tjejmilen. Bild på New York-gänget. Oj, oj vilken resa!




Juli innehåller två reseledaruppdrag, både 4-länder vandringen och Kirchberg. Men om jag ska plocka ut något alldeles särskilt blir det istället de fantastiska sommardagarna vi får i Blekinge, första gången på nästan 20 år som det verkligen är sommar och Sandviken visar sig från en helt annan sida än jag är van vid. Bilden är dock från Österrike, då jag inte i skrivande stund hittar någon bild från Blekinge...




Augusti. F som i friidrott. Med USM och JSM i Stockholm som särskilda favoriter. Härligt eller rent av sagolikt sommarväder, bästa boende hos bror Pontus med familj och fina resultat. Friidrottsbilder har jag gott om, dock inte från de aktuella tävlingarna i Stockholm denna månad. Det blir en allmän bild från den träningsarena där våra ungdomar sprungit så många gånger - och som man väl kan säga ligger till grund för deras framgångar.




Vi är framme vid september. För andra gången inom loppet av några veckor är vi i Falun. Olof har lämnat Eksjö och befinner sig numera i ett verkligt träningsparadis. Och jag får denna månad också återse Österrike. Kirchberg för andra gången. Bild från Österrike.




Oktober. Kanske den bästa månaden i år? Jag kan tänka tillbaka på fina resdagar - och bara njuta. Framkalla bilderna i minnet av fantastiskt väder och underbara människor i kombination med såå god mat. Bild från rullskidåkning i Tyrolen, dock inte från årets resa till Leutasch - men jag hade rullskidorna med och hittade fina vägar även i detta område, som ju var helt nytt för mig.




Efter alla resdagar i oktober blir det mycket "vanligt" jobb i november, vilket jag i och för sig trivs med, men om jag ska plocka fram några trevliga dagar denna månad så faller lotten på Idre. För vi är där några dagar på höstlovet. Trots bitvis kyla, regn och blåst så är Idre alltid Idre och nästan synonymt med avkoppling, ledighet - och mycket träning. Bilden är från ett annat tillfälle. Men som sagt, Idre som Idre.




December. Första helgen tillbringas i Falun. Föräldramöte med Fig:et och skidåkning och löpning med Olof samt Vinterstudion och en tur på stan. En så trevlig helg. Men december innehåller fler höjdpunkter. Som jul och nyår. Gistad och Idre. Kanske sätter man mer värde på jul ju äldre man blir? Det är samma som året innan, men ändå inte. För ännu ett år har ju gått. Vi är alla ett år äldre och kanske ett år visare? Av egen erfarenhet, av livet. Hur eller hur. Vi avslutar som så ofta förr - i Idre. Och varför inte en bild på Städjan?






Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar