onsdag 14 augusti 2013

Cykelresa?

Med hyrd cykel, egen hjälm och en Istra Bike karta ger jag mig ut i den kroatiska landsbygden. 

Startar vid Plava Laguna, åker rakt norrut mot Porec och sedan trampar jag på längs med den på kartan markerade cykelleden. Det går nästan rakt österut och snart är jag ute på landsvägen, som faktiskt nästan är helt tom på bilar. Åker till Bacva och därifrån rakt norrut.  Här har jag fått sällskap av en tysk cyklist på racer. Han har förlagt två veckors semester på Istrien, enbart för att cykla. Lite dråpligt blir cykeln stulen andra dagen och han får lägga en heldag på att ta sig till Pula - för att köpa en ny. Vi tar en espresso i Visnjan innan jag vänder och åker tillbaka till Bacva och Jehnici. På den sträckan passerar jag vinodling efter vinodling. Landskapet skiljer sig verkligen från det man ser på turistorterna. Sista biten till Vrvari och sedan till Porec går mestadels på skogsvägar. 

Med fikasopp och kartläsning är jag i väg nästan fyra timmar. Att erbjuda cykelresa hit vore inte helt fel. Kanske finns det underlag för det i framtiden? Tar i alla fall med mig den idén hem till kontoret.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar