tisdag 12 juli 2016

Alla har ont någonstans

Mauro Scoccos text på näthinnan. Han måste ha passerat 50. För då har man ont någonstans. Även om han inte i låttexten syftar till just träningsrelaterade skador. Men ändå. Jag fastnar för texten. Dock hindrar den mig inte. För kan man inte springa så får man hitta något annat.

Jag har semester. Och vad skulle väl passa bättre än att skriva en må-bra-på-semestern-lista. Och med anledning av rubriken, Maurios text, så startat jag med:
1. Träna alternativt. Även om du inte är skadad just nu, man vet aldrig. Förebygg med andra former av träning. Cykla och simma. Rullskidor?
2. Gör en träningsrunda anpassad efter ett trevligt fik. Se dig omkring. Välj nya rundor. Se platser du aldrig sett tidigare.
3. Träna före frukost. Det har jag skrivit om många gånger. Bästa starten på en ledig dag. Optimera din hälsa helt enkelt.
4. Vistas utomhus. Ät ute. Tillbringa tid i trädgården eller liknande. Promenera. Tanka solenergi, så att säga. Andas frisk luft. Är du utomhus och aktiverar dig har du också större möjlighet att leva upp till nästa punkt på listan:
5. Undvik skärmtid, dator, mobil, TV mm.
6. Däremot kan man använda mobilen utan att läsa på skärmen, till exempel genom att lyssna på en bra pod. Det är lärorikt. Givande. Intressant. Såvida det är en värd-att-lägga-tid-på-pod.
7. Om det nu skulle regna, och du inte vill vara ute mer, är tipset att rensa -inomhus. Garderob. Köksskåp och lådor. Badrumsskåp. Vind. Med mera. Ger ny energi.
8. Ännu en inomhusaktivitet och såklart utomhus - läs en bok. Förflytta dig i fantasins värld, ta del av en spännande historia eller - läs en faktabok. Mitt spontana tips just nu är Hormonbibeln av Martina Johansson.
9. Ta en fika. Njut av dagen.
10. Nu när du har tid - lägg några extra minuter på att bli både rörligare och starkare. Och sist men inte minst:Träna. Är det någon gång under året man har tid, så är det nu.

Ha en skön sommar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar