lördag 8 juni 2019

Krakow på egen hand

Redan före klockan 10 kan jag avläsa över 15 000 steg. Men då har jag både springandes rundat gamla stan och gåendes följt kartan till Botaniska trädgården, ner till floden Wisla och bort till Kazimierz. 







Mitt tydliga mål för de sista återstående timmarna i detta som känns som ett levande museum, är just den gamla före detta judiska staden. Hit inte bara judar i Krakow flyttade utan judar från hela Polen och världen. Här fick de bo. En gång var de 65 000 idag finns 150 judar kvar.
Nu används synagogorna till annat. Bara en behövs till den lilla församlingen.
Och påtal om religiösa byggnader, lokalguiden berättar att det finns ca 120 kyrkor i hela Krakow, varav 60 i gamla stan.





Jag är framme i Kazimierz. Hittar det fik jag spanat in tidigare. Det är dags för en kaffe. Känna in atmosfären. 





Café Hevre. Det fylls på med folk.



Och för mig är det dags att fortsätta. Än har jag mycket kvar att upptäcka. I ett kvarter med så grym historia. Men idag med så hög trendstämpel. Medan stegen räknas i mobilen njuter jag, letar skugga, stannar och fotar och drömmer om ett framtida tjejlopp just här. Varför inte? Är detta månne vår nästa destination?











Innan jag tar sikte på Gamla Stan blir det en påtår. 



Det är en kvarts kö till kaffet. Tid att njuta av ännu en speciell atmosfär. Café Cytat. Även detta har jag läst om innan mitt besök.





Som att sitta i en bokhandel. Med människor småpratandes på olika språk. En och annan med laptop och någon enstaka svensk observerandes allt som händer. Sen kommer kaffet.



Och ett citat.



En sista blick på Mariakyrkan. Sen till hotellet. Dags för hemfärd.







Och vilken hemresa det blir...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar