söndag 9 oktober 2011

Stavgång


Evigheter sen sist. Men i dag blir det av. Måste i alla fall testa. Det går ok med stavar. Springa utan stavar känns däremot i höften.

Det blir ett kort pass. Måste ta hänsyn till de två yngre deltagarna.

Jag värmer upp med rullskidåkning. Därefter blir det gång med stavar uppför hela backen. Barnen springer down-hill banan ner, mannen och jag går samma väg tillbaka.

Sprätt, det vill säga att springa med stavar, är nästa övning. Ungefär en tredjedel av backen, sen gå ner. Race två och två med stavar. Jag är långsammast i familjen - hur kunde det bli så?

Testar höga-knä-hopp, något jag har sett på ett Nordic Walking-program i Österrike. Det funkar bra, kul omväxling.

Har Garmin under både rullskidpass och stavgången. Inställd på tid, längd och puls. Äntligen! Det blir liksom någon mening med allt. Når 165 som mest i puls, det är i slutet av Bodabacken som det slår om från 164 till 165. Under stavgången närmar jag mig inte den siffran. Kanske jag gör det utan rullskidåkning och styrketräning det närmaste dygnet innan? För visst ger stavgång rejäl puls. Det är kanonbra träning, tydligen även för den som inte är helt bra i höften.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar