måndag 19 mars 2012

Motionär vs elitmotionär


Sitter det bara i kläderna? Nej, det är så mycket mer som påverkar. Så var hamnar du, som motionär eller elitmotionär?

En motionär väljer att åka i överdragskläder. För en elitmotionär hindrar det åkning och känsla. Det ska vara tävlingsdräkt. Med underställ under. Steget till elit handlar om understället. De åker utan.

Om en person är vanlig motionär och kanske till och med nybörjare, avslöjas inte längre på kläderna. I dag har alla, från elit till motionär, ofta proffskläder. Även om som sagt vissa saker avslöjar motionären - så som att välja bort tävlingsdräkt. Annars verkar väldigt många lägga väldigt mycket pengar på senaste träningsmode. Och visst, träningen är så mycket mer än bara just träning i dag. Kläderna är en viktig bit.

Utrustningen ska vara tipp topp. Marginalen mellan elit, elitmotionär samt motionär är hårfin. Alla vill ha bra förutsättningar. Men viss skillnad finns. Mina gamla stavar tillhörde definitivt motionären medan mina nya nästan är i linje med vad eliten använder. Motionären väljer lite varmare pjäxor och något billigare skidor, kanske ett Vasaloppspaket. Elitmotionären har flera skidor att välja på. Här avviker jag med mina enda par skidor. Skulle givetvis haft minst ett par till.

Vallningen. Eliten har toppvallare. Elitmotionärer och motionärer betalar ofta villigt för ett dyrt pulver. Vem vill chansa? Vem åker utan pulver och högflour? Jo, vissa motionärer nöjer sig med det näst bästa, eller tredje bästa. Då det egentligen är de som skulle ha bästa skidorna. En elitmotionär slarvar inte bort vallningen. Här finns tid att spara. En riktig elitmotionär är också noga med träningsvallning och rengöring, nytt glidparaffin och  olika rillning. Här känner jag att det finns mycket att hämta....

Midjeväskan tillhör motionären. Gärna fullpackad med gel, energikaka, valla och dryck. Att åka med midjeväska är som att åka med överdragskläder. Det går liksom snabbare utan något som hindrar. En elitmotionär är tränad att klara sig mellan depåerna. Alternativt har elitmotionären precis som eliten, eget serviceteam. Själv klarar jag mig med vad som erbjuds. Skulle det bli vätskebrist finns det alltid ett antal företag, klubbar och privatpersoner som är villiga att hjälpa till med vatten, sportdryck, frukt, energikakor eller gel.

Vitargo. Det är få elitmotionärer som står över Vitargon. Kolhydratuppladdningen finns bland både elitmotionärer och motionärer. Men elitmotionären går in för det mer. Fast inte jag då, som åker utan :-)

Träningen. Det är väl egentligen här den stora skillnaden finns. Jag tror dock att både elitmotionär och motionär tränar mot uppsatta mål. Men elitmotionären tränar med mer kvalitet och ett klart fokus. Hos en elitmotionär handlar det inte OM man ska träna utan hur man tränar bäst. Motionären har mer fokus på OM det ska bli något, kanske vänta till nästa dag? Göra något annat istället?

Motionären har kanske ofta som mål att gå ner i vikt eller - må bra. Det kan vara delmål i en elitmotionärs vardag men fokus ligger i resultatet. Utvecklas. Gå vidare. Nya mål. En motionär kan nöja sig med träning. Eller ett motionslopp bara för "skoj skull". Elitmotionären vill prestera. Här gör man inget för nöjes skull, även om man intalar sig det innan.

En motionär kan ta sin träning med en klackspark. Som elitmotionär är man seriös. Träning går före.

Som elitmotionär jobbar man mentalt. Förbereder sig på nästa mål. Gör upp träningsprogram och dokumenterar dem. Skriver om träningen och analyserar siffror och kartor från Garmin. Funderar på förbättringar. Är ute på nätet och söker förklaringar eller pepping. 

En motionär är glad att träningen blir av. Nöjd med endorfinpåslaget kan dagen bara bli ännu bättre. Helt utan fokus på nästa pass. När det nu blir. Elitmotionären vet redan när det är träning igen. Och är redan mentalt inställd på det. Själv har jag fokus på min träning. Men det där med siffror från Garmin och analyser är inget jag lägger tid på.

Ändå är jag helt klart en elitmotionär. Jag vet inte om jag är så seriös som jag verkar vara? Men min mentala inställning är kanske avgörande. Utgår man från ovanstående har jag få undantag från elitmotionärens. Jag vill utvecklas. Och ha nya mål i sikte. Inte att förväxlas med eliten som vill vinna över andra. Jag tävlar mot mig själv och mina tider. Jag har också insett att känslan av att vara vältränad är svårslagen.



1 kommentar:

  1. Härliga jämförelser. Är nog själv än sålänge mest motionär men med klara tendenser mot elitmotionärsdelen. Framförallt när det gäller målinriktad träning och att förbättra sig själv. Gör jag något vill jag gärna göra det ordentligt så att säga. :D

    SvaraRadera