torsdag 1 mars 2012

Vasaloppet - veckan före


Sista veckan. Hur laddar man? Tränar? Äter? Hur man ska göra vet jag inte. Däremot vet jag hur jag brukar göra. Antagligen gör var och en på sitt sätt. Efter ett antal Vasalopp börjar man känna sig rutinerad och vet vad som funkar för just mig.

Själv hoppas och önskar jag att formen från i lördags konserveras och håller sig färsk fram till söndag. I lördags kunde jag ligga på nästan max hela tiden. Att orka göra det krävs en toppform. Det inträffar någon gång då och då. Ibalnd inte allt för ofta. Men i lördags satt den. Så i veckan vilar jag. Brukar alltid göra det veckan innan. Dels för att återhämta mig från lördagens Tjejvasa men också för att ladda inför söndagens kraftprov. En del tränar in i det sista. Det gäller att hitta vad som passar.

Jag äter nästan som vanligt. Nästan. Äter nämligen något mer och är noga med vad jag äter. Maten ska fylla på med vitaminer, mineraler, fetter, antioxidanter, proteiner. Kolhydrater? Ja, grönsaker, frukt och bär och ett och annat glutenfritt bröd. Kvällen före loppet ska jag äta en "normal" portion, vad som nu erbjuder för "gott" på skolan. Vågar inte ens tänka på det. Maten är urkass, men äta bör man...Denna vecka missar jag inte mina kosttillskott.

Sömn och vila är viktigt. Eftersom det sällan blir mycket sömn natten före känns det som jag behöver ett extra förråd, lagrat i kroppen - det funkar väl? Nervositet, stor sovsal och tidig väckning är tre av anledningarna till den ofta väldigt ytliga sömnen på lördagen. En fjärde orsak är snarkningar och annat från övermätta, vitargofyllda skidåkare :-)

Men det allra, allra viktigaste sista veckan - det är att hålla sig frisk. Hur mycket jag än tränat eller ätit rätt - jag måste vara frisk. Egentligen handlar det om att vara så tränad inför sista månaden att jag då, de sista veckorna före loppet - orkar träna hårt och det utan att dra på mig en förkylning. Utan grundträning är det svårare att klara av de sista veckornas träning - lätt att köra helt slut och risken för förkylning ökar.

Rätt skönt med en träningsfri vecka :-)Eller nästan två. Veckan efter loppet totalvilar jag också. Återhämtning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar