fredag 2 mars 2012

Vasaloppet - resa, boende och mat



En busslast med Vasaloppsåkare startar från Eksjö klockan 8. Stopp för lunch och sedan direkt upp till Sälen. Hämta ut nummerlappar och insupa atmosfären i tältet. Samma sortiment som i Mora helgen innan. Men troligen annat vallatips. Just detta är den stora frågan dagarna innan. Vallafokuset är inte alls lika tydligt på Tjejvasan.

Förhoppningsvis är vi något klokare då vi lämnar startplatsen för att åka tillbaka till Lima och skolan där vi ska inkvarteras. Det är bara att plocka upp liggunderlag och sovsäck. Igen. Jag hoppas omklädningsrummet är ledigt. I ett antal år har jag och de få tjejer som är med, tagit plats i det mindre omklädningsrummet i stället för den stora gympasalen. Jag hoppas innerligt att det blir så i år också. Det finns inga öronproppar som klarar oljudet i den stora salen, om jag nu inte ska ta med rejäla hörselskydd?

Maten äter vi på skolan. Vi har liksom inget val. Eldoradoköttbullar, snabbmakaroner och sky. Mina värsta farhågor inför loppet är boendet och maten. Men bortsett från det - upplever vi alltid en härlig stämning med förväntningar i luften. Alla dessa människor förenade i ett och samma mål - Mora. Kända och okända ansikten. Vallasnack. Träning. Genomförda lopp. Kommande lopp. Vi har en gemensam nämnare. Vi är alla skidåkare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar