lördag 13 oktober 2012

Rörelse för hela familjen


På onsdag ska jag föreläsa. Trodde det skulle handla om motivation för att komma i gång med träning/motion, men ser i tidningen i dag att föreläsningen heter Rörelse för hela familjen. Det är en annan sak. Nu får jag göra om arbetet. Just därför ger jag mig i eftermiddag ut med den snart 10-åriga sonen. Han på cykel och jag i löparskor. Det blir runt sjön eftersom han inte vill cykla på Kisavägen.

Det är inte rörelse för hela familjen - men väl halva. Det är väl detta jag får prata om i stället. Träna tillsammans.

Jag har kompisar vars barn nått samma status som de både vad gäller löpning och skidor. De kan nu träna samma moment samtidigt. Mina barn är ruskigt snabba och på de korta sträckorna har jag inte en chans. Däremot är de inte i fatt än, vad gäller längre distanser. Men den dagen kommer. Antagligen inom en snar framtid. Tills dess kan vi träna som i dag, en springer och en cyklar.

Svenska Skidförbundet har ett helt nytt koncept ute just nu: Träna tillsammans. Lite av rörelse för hela familjen, eller hur :-)


För vill man få barnen att röra sig är det bra att veta detta: Barn gör inte som de vuxna säger - de gör som de vuxna gör :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar