söndag 5 januari 2014

Skidcoachutbildning

Det blir två skiddagar till innan jag återvänder till barmarken. Helgen består framför allt av teknikträning. Egen och andras. 

Jag har med andra ord just genomfört träff två av tre på skidcoachutbildningen arrangerad av Svenska Skidförbundet. Platsen för helgens aktiviteter är Mora, som faktiskt erbjuder så pass mycket snö vid Hemus att vi kan genomföra tre praktiska pass där ute vid stadion.

Vad jag tar med mig? Blicken framåt, upp med höften, vinkel på armarna, ta i med magen, variera intensitet i olika terräng, tajming, tyngdöverföring, trampa runt med tyngden på rätt sida i backe med mera :-)

Förutom feedback på egen åkning har vi coachat andra - och använt begreppen ovan.

Det teoretiska har också,  precis som det praktiska, gått i ett rasande tempo - som om man snabbspolat en film. I all hast har vi tagit del av träningslära. Ett intressant ämne för blivande skidcoacher där man av eget intresse kan fördjupa sig ytterligare. Marknadsföring är ämnet vi avslutar med. Och vi tar med oss frågan hur vi ska gå vidare? Vad gör vi som färdiga skidcoacher, vilka vänder vi oss till och hur ser just min marknadsplan ut?

En ännu roligare uppgift bland de vi ska genomföra till sista träffen, är att träna skate. Vi ska rent konditionsmässigt klara av att genomföra ett långpass på skate - och med variation av alla de fem olika växlarna. Så här ska tränas skate!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar